مدیرکل دفتر تعاونی‌های نوع جدید وزارت تعاون افزود: تعاونی‌های اعتباری که شرایط لازم بانک مرکزی را اخذ کرده‌اند در مرحله ثبت با هیچ مشکلی مواجه نشده‌اند. «حمید قاسمی‌امیر» در گفت‌وگو با «ایرنا»، در تشریح وضعیت تعاونی‌های اعتباری که مدعی هستند در مرحله تلفیق خود با شرایط بانک مرکزی در ادارات ثبت با مشکل مواجه می‌شوند، اظهار داشت: مشکلات احتمالی تعاونی‌هایی که دارای شرایط عملکردی قانونمندی هستند با هماهنگی‌هایی که بین وزارت تعاون، بانک مرکزی و ادارات ثبت صورت گرفته، رفع شده است. وی ادامه داد: تعاونی‌های اعتباری که شرایط آنها با قوانین بانک مرکزی مطابقت لازم را نداشته باشد در ادارات ثبت با مشکل مواجه خواهند شد.

وی افزود: این نوع تعاونی‌ها به عناوین مختلف از مفاد مندرج در اساسنامه خود تخلف کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به افزایش شعب فراتر از حوزه فعالیت یا عدم تطابق نرخ سپرده‌گیری و تسهیلات اشاره کرد.

قاسمی‌‌امیر تصریح کرد: سرمایه اولیه‌ای که بانک مرکزی از تعاونی‌های اعتبار مطالبه می‌کند، باید آورده خود سهامداران تعاونی باشد نه آنکه در آغاز ثبت‌نام از مردم دریافت شود و بعد از جمع‌آوری پول آنها، سرمایه شان را به عنوان سرمایه خود تعاونی به بانک مرکزی اعلام کنند.

وی از تعاونی‌های اعتبار درخواست کرد به اساسنامه خود پایبند بوده تا در مرحله ثبت و تطبیق با قوانین بانک مرکزی با مشکل مواجه نشوند.