سکه طرح قدیم به رکورد 300 هزار تومان دست یافت

عکس: آکو سالمی

گروه بازار پول- افزایش تقاضا برای سکه طرح قدیم قیمت هر قطعه این سکه در بازار را به رکورد جدیدی در قیمت‌ها رساند. روز پنج‌شنبه در بازار سکه و طلا قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی ،نیم سکه و ربع سکه بدون تغییر ۲۹۵ هزار تومان ،۱۴۷ هزار تومان و ۷۵ هزار تومان فروخته شدند. در عین حال قیمت سکه طرح قدیم با ۳ هزار تومان افزایش به رکورد تاریخی ۳۰۰ هزار تومانی دست یافت. در بازار ارز یورو با ۲ تومان کاهش بیشتر به نرخ ۱۳۱۰ تومان رسید. در حالی که نرخ دلار آمریکا کماکان در حد ۱۰۳۴ تومان باقی ماند.

تحلیلگران: رکورد جدیدی برای بهای طلا در راه است

تحلیلگران معتقدند که بهای طلا طی روزهای آینده رکورد جدیدی برجای خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، بهای طلا در روز گذشته به ثبات دست پیدا کرد، اما تحلیلگران و اقتصاددانان بر این عقیده هستند که طی روزهای آینده هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید این فلز ارزشمند به عنوان یک دارایی امن باعث خواهد شد تا رکورد جدیدی برای بهای آن ثبت شود. گزارش‌ها نشان می‌دهند که در روز چهارشنبه هر اونس طلا در ابتدا به رکورد بی‌سابقه هزار و ۲۴۸ دلار و ۱۵ سنت رسید و سپس در رقم هزار و ۲۳۶ دلار و ۳۵ سنت تثبیت شد. به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ بهای طلا از اول ماه آوریل تاکنون بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است، حال آنکه این میزان افزایش برای سه ماهه اول سال‌جاری میلادی معادل دو درصد بوده است.

پایین‌ترین میزان ارزش یورو در برابر دلار طی ۱۴ ماه گذشته

در پی تداوم نگرانی‌ها در خصوص وضعیت اقتصادی اروپا، ارزش یورو در برابر دلار به پایین‌ترین میزان طی ۱۴ ماه گذشته رسید. در بازار نیویورک ارزش پول واحد اروپا به رقم پایین ۱.۲۵۱۷ دلار رسید که این میزان پیشتر ۱.۲۵۲۹ دلار بود. این کاهش ارزش یورو در حالی صورت می‌گیرد که بسته نجات ۷۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا و صندوق‌بین‌المللی پول نتوانسته است بازارهای جهانی را آرام کند.

ماجرای عرضه طلا با عیار پایین در بازار

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از تعیین گروهی از بازرسان اتحادیه برای بررسی تخلفات بازار طلا خبر داد و اعلام کرد: با متخلفان بازار طلا برخورد قانونی می‌شود.

محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با مهر، در خصوص تولید و عرضه مصنوعات طلا با عیار پایین در بازار که توسط سازمان استاندارد اعلام شده است، گفت: هنوز در مورد این موضوع اطلاع کافی در دست نیست، به همین منظور گروهی از بازرسان اتحادیه مامور بررسی این موضوع شده‌اند.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با تاکید بر اینکه اتحادیه به شدت پیگیر این موضوع است، تصریح کرد: گرچه همواره تخلف از سوی برخی متخلفان صورت می‌گیرد، اما تعمیم و گسترش آن به افرادی که شرافتمندانه فعالیت می‌کنند، شایسته نیست، بنابراین برای قضاوت و اظهار نظر در این خصوص باید منتظر نهایی شدن گزارش بازرسان باشیم.

وی با اشاره به اینکه گزارش بازرسان به زودی آماده خواهد شد، به مردم توصیه کرد که خریدهای طلا و سکه خود را از واحدهای دارای جواز کسب تهیه کنند، زیرا برخورد قانونی با متخلفان دارای جواز فعالیت با توجه به شناخت و پرونده آنها بهتر قابل اجرا است.

کشتی آرای از برخورد قانونی با متخلفان در این خصوص خبر داد و با بیان اینکه اهرم‌های قانونی در این باره وجود دارد، افزود: اگر تخلفات شدید باشد به دادگاه‌ها ارجاع می‌شود.

در همین حال، سازمان استاندارد نسبت به عرضه طلا با عیار پایین در بازار هشدار داده و اعلام کرده است که تولید و عرضه مصنوعات طلا با عیارهای پایین‌تر از استانداردهای ملی صورت گرفته است.

مهدی پورهاشم، مدیرکل استاندارد استان تهران در این خصوص اظهار داشته است: بر اساس گزارش‌های دریافتی و بازرسی‌های انجام شده، اخیرا مصنوعاتی از سطح بازار کشف شده است که به صورت ترکیبی با استفاده همزمان از طلا و نقره ساخته شده است.

وی افزوده است: براساس بررسی و آزمون‌های به عمل آمده روی نمونه‌های توقیف شده از سطح بازار مشخص شد این واحد‌ها بدون داشتن مجوز‌های قانونی لازم، اقدام به تولید و عرضه مصنوعات مذکور با عیارهای پایین تر از استاندارد‌های ملی کرده‌اند.

پورهاشم گفته است: مصنوعات طلای تولید شده در سطح استان تهران باید دارای علامت استاندارد یا کد شناسایی که شامل حرف لاتین T و عددی که نشان‌دهنده تولیدکننده مربوطه است، باشد.مدیرکل استاندارد استان تهران ضمن اینکه از شهروندان خواست تا از خرید هرگونه کالای مشابه خودداری کنند، تصریح کرده است: تولید، عرضه، خرید و فروش مصنوعات بدون علامت استاندارد و کد شناسایی غیرقانونی است.همچنین اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران با اشاره به گزارش «ماجرای عرضه طلا با عیار پایین در بازار و اظهارات رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر» اعلام کرد: نشانی و مشخصات واحدهای متخلفی که اقدام به عرضه مصنوعات با عیار پایین‌تر از استاندارد یا علامت استاندارد نموده‌اند، در این اداره کل موجود است.این اداره کل تصریح کرد: در صورت درخواست سازمان‌ها و مراکز ذی‌ربط من‌جمله اتحادیه کشوری طلا و جواهر و برای تنویر افکار عمومی، این فهرست قابل انتشار است.

اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران بار دیگر تاکید کرد: عرضه و فروش مصنوعات مذکور بدون علامت استاندارد و کدشناسایی غیرمجاز بوده و به شهروندان توصیه می‌شود از خرید هرگونه کالای مشابه خودداری کنند.

اسامی ‌تک تک کم‌فروشان طلا را اعلام می‌کنیم

مهدی پورهاشم در خصوص اعلام خبر تولید و عرضه مصنوعات طلا با عیار پایین در بازار تهران گفت: اتحادیه طلا فروشان تهران اعلام کرده است که اتحادیه موضوع تولید و عرضه طلا با عیار پایین را باور ندارد، به همین دلیل نیز سازمان استاندارد وارد عمل شده است.

مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به اینکه اتحادیه مطرح کرده است که طلا با عیار پایین تولید و عرضه نمی‌شود، افزود: اتحادیه اعلام کرد که خود بازرسی‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهد و اطلاعیه منتشر شده توسط سازمان استاندارد را بررسی می‌کند.

وی اطلاعیه دوم سازمان استاندارد را در پاسخ به این مطالب اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد و گفت: اگر نیاز باشد، موسسه استاندارد همانگونه که قبلا در سایر نمونه‌ها نیز این کار را انجام داده، آدرس و اسامی ‌تک تک فروشندگان متخلف را در رسانه‌ها و سایت‌های مختلف درج و اعلام می‌کند.پورهاشم در مورد نحوه بررسی نمونه‌های طلا گفت: موسسه استاندارد از طلا و جواهرات و غیره نمونه‌گیری کرده و آنها را در آزمایشگاه‌های خود تست می‌کند.

وی ادامه داد: اگر عیار طلا از ۷۵۰ گرم در هزار گرم در طلای ۱۸ عیار کمتر باشد، غیر استاندارد است، همچنین در نقره نیز اگر از عیار نقره از ۹۰۰ گرم در هزار گرم کمتر باشد، غیر استاندارد است.

مدیرکل استاندارد استان تهران این امر را کم‌فروشی دانست و تصریح کرد: چند روز پیش نمونه‌ای گرفته و مشخص شد که در انگشتر تولید شده، حلقه آن از نقره و نگین آن نیز از طلا بود، همین طور عیار حلقه ۳۵۰ گرم در هزار گرم نقره داشت؛ در حالی که باید عیار نقره آن ۹۰۰ گرم در هر هزار گرم باشد، همچنین عیار طلاهای تست شده نیز کمتر از ۷۵۰ گرم در هر هزار گرم طلا بود. وی با بیان اینکه اینگونه تخلفات در تمام انواع مصنوعات طلا و نقره اعم از دستبند، گوشواره، گردنبند، انگشتر و غیره صورت گرفته است، افزود: حقوق مردم ایجاب می‌کند که اطلاع‌رسانی در این خصوص صورت گیرد. پورهاشم خاطرنشان کرد: اتحادیه تاکنون در این خصوص تماسی با موسسه استاندارد نداشته است.