گروه بازار پول - شورای پول و اعتبار بانک مرکزی را موظف کرد، به منظور ایجاد زمینه لازم برای ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی نسبت به تنظیم مقررات ناظر بر ادغام اقدام کند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی اولین جلسه شورای پول و اعتبار در سال‌جاری روز سه‌شنبه گذشته، در بانک مرکزی برگزار شد و اعضای این شورا درسه زمینه حداقل سرمایه اولیه بانک‌ها، ادغام بانک‌ها و تبدیل بانک‌هایی که حداقل سرمایه را تامین نکنند به موسسات اعتباری، مصوبه داشتند.

در این جلسه، حداقل سرمایه لازم برای تاسیس بانک‌ غیردولتی ۴ هزار میلیارد ریال، موسسات اعتباری غیر بانکی ۳ هزار میلیارد ریال و بانک‌ الکترونیکی (مجازی) ۲ هزار میلیارد ریال تعیین شد.

همچنین شورای پول و اعتبار تصویب کرد: با عنایت به اتمام زمان اعلام تطبیق موسسات پولی - بانکی غیرمجاز در بازار پولی کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با موسساتی که تحت تعاونی اعتبار (آزاد) یا صندوق قرض‌الحسنه اقدام به عملیات بانکی می‌نمایند، برخورد جدی نموده و از طریق اعلام به نیروی انتظامی و نشریات کثیرالانتشار نسبت به تعطیلی آنها اقدام و با جدیت، بازار پولی و بانکی را نظارت نماید.

براساس تصمیم اعضای شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی موظف است به منظور ایجاد زمینه لازم برای ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نسبت به تنظیم مقررات ناظر بر ادغام اقدام نماید. اعضای شورای پول و اعتبار مصوب کردند: بانک مرکزی موظف است مجوز بانک‌های غیر دولتی که تا پایان سال‌جاری مقررات حداقل سرمایه مصوب (۴۰۰۰ میلیارد ریال) و نیز حداقل نسبت کفایت سرمایه مصوب (۸%) را احراز ننمایند به موسسات اعتباری تبدیل نماید.