بانک مرکزی همچنان مرجع محاسبه و اعلام نرخ تورم است

مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه شورای عالی آمار مرجع تعیین‌ و اعلام نرخ تورم در کشور را مشخص می‌کند، به جلسه هفته گذشته این شورا اشاره کرد و گفت: هنوز تصمیم قطعی در این باره صورت نگرفته و همچنان مانند گذشته بانک مرکزی نرخ تورم را محاسبه و اعلام می‌کند. فرهاد نیلی در گفت‌وگو با فارس در واکنش به برخی اخبار اعلام شده از سوی مقامات مرکز آمار مبنی بر اینکه این مرکز باید نرخ تورم را به صورت رسمی ‌اعلام کند، اظهار داشت: درحال حاضر پژوهشکده پولی و بانکی در بانک مرکزی موظف به تحلیل وضعیت تورم و اعلام این نرخ است.

وی در مورد برخی اخبار در مورد اینکه نرخ تورم اعلام شده توسط رییس کل بانک مرکزی در ماه اخیر نادرست بوده و معاون وی این خبر را تکمیل کرده است،‌ گفت: ارقامی‌که رییس کل بانک مرکزی اعلام می‌کند متوسط پیش‌بینی‌های پژوهشکده این بانک است.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال مبنی براینکه مرجع اصلی نرخ تورم باید کدام سازمان باشد، تصریح کرد: مرجع تعیین‌ کننده نرخ تورم در کشور شورای عالی آمار (مرکز آمار) است و به همین منظور هفته گذشته این شورا جلسه‌ای را تشکیل داد که البته در خاتمه نتایجی را نیز دربرداشت.

به گفته رییس پژوهشکده پولی بانک مرکزی، در جلسه مذکور تصمیمی‌گرفته شده که در اخبار بخشی از تصمیم‌گیری‌ها توسط رییس مرکز آمار اعلام شده است.

نیلی در توجیه صحبت‌های رییس مرکز آمار درباره تغییر مرجع رسمی‌اعلام نرخ تورم، خاطرنشان کرد: آقای عادل‌ آذر معتقد بود که باید ترتیبات اجرای طرح واگذاری مرجع اعلام کننده نرخ تورم در رسانه‌‌ها مطرح شود و به همین دلیل از احتمال نهایی شدن این تصمیم خبر دادند.

وی گفت: بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی کشور نیازمند «نرخ تورم» است و به همین دلیل بخش آماری این بانک نرخ تورم را برآورد و رییس کل بانک مرکزی نرخ تورم رااعلام می‌کند.

به گفته مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی، اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی یا مرکز آمار مساله‌ای است که در جلسات شورای عالی آمار در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.

نیلی با تاکید بر اینکه در صورت تحقق هر یک از حالت‌های فوق،‌ بانک مرکزی محاسبات خود برای تورم را ادامه خواهد داد، گفت: بخش دیگر تصمیم شورای عالی آمار غیر از آنچه در صحبت‌های آقای آذر اعلام شده مستلزم طی کردن روال اداری است و فکر می‌کنم اجرایی شدن حالت مذکور طول بکشد.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی در باره وضعیت اعلام نرخ تورم تا زمان مشخص شدن مرجع نهایی و اصلی اعلام نرخ تورم، گفت: کماکان بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام خواهد.

پیش از این عادل آذر رییس مرکز آمار از احتمال تغییر مرجع اعلام‌کننده نرخ تورم خبر داده و گفته بود: قرار شده مرکز آمار به جای بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام کند.

وی در مورد علت عدم اعلام نرخ تورم از سوی مرکز آمار با وجود محاسبه آن گفته بود: براساس مصوبه سال ۱۳۸۳ دولت، مرکز آمار و بانک مرکزی هر دو نرخ تورم را اعلام کرده و در اختیار رییس‌جمهور قرار می‌دهند، اما اینکه کدام یک از این دو رقم به عنوان نرخ تورم اعلام شود به تصمیم دولت بستگی دارد؛ بنابراین متولی اعلام نرخ تورم دولت است.