وام 18 میلیون تومانی خرید مسکن افزایش نمی‌یابد

عکس: آکو سالمی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر متعادل‌سازی عرضه و تقاضا در بازار مسکن کشور، گفت: با توجه به روند کاهشی نرخ تورم دلیلی برای افزایش وام خرید مسکن وجود ندارد. اصغر ابوالحسنی در گفت‌وگو با مهر در خصوص افزایش وام خرید مسکن گفت: عرضه و تقاضای مسکن باید متعادل حرکت کند، این در حالی است که دولت اجرای طرح مسکن مهر را نیز در دستور کار دارد. معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه امسال دولت رکورد ساخت یک میلیون واحد مسکونی را بزند، گفت: علاوه بر موارد مذکور، وام‌های ساخت مسکن نیز پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: برای افزایش یا عدم افزایش وام خرید مسکن ۱۸ میلیون تومانی بانک مسکن باید به تورم توجه داشت و با تحلیل آن روی وام‌های خرید مسکن تصمیم‌گیری کرد.

ابوالحسنی بیان کرد: وام مسکن فقط وام خرید را شامل نمی‌شود، بلکه عمده وام‌های مسکن وام‌های ساخت است، لذا نمی‌توان سیاست کلی و کلان برای وام خرید مسکن و اینکه باید افزایش یابد یا خیر، تعبیه کرد.

وی گفت: باید با متعادل سازی عرضه و تقاضا در صورتی‌که نرخ تورم افزایش یابد، رقم وام خرید مسکن نیز افزایش یابد، اما اگر تورم رو به کاهش باشد، حتی می‌تواند وام آن کاهش یابد، بنابراین دلیلی برای افزایش وام خرید مسکن وجود ندارد.