دنیای اقتصاد- قیمت طلا در بازارهای جهانی با گذر از ۱۲۰۰ دلار به بالاترین سطح خود درسال۲۰۱۰ رسید؛ قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری دیروز پس از ثبت ۷۰/۱۲۱۰ دلار در محدوده ۱۲۰۰ دلار تا ساعت ۱۵ به وقت تهران در نوسان بود. قیمت طلا در ثبت رکورد ۷۰/۱۲۱۰ دلار نسبت به نرخ ۱۱۶۶ دلاری روز چهارشنبه بیش از ۴۴ دلار افزایش را نشان می‌دهد. در بازار ارز هر دلار آمریکا با ۸ تومان افزایش به حد ۱۰۳۰ تومان رسید.در مقابل یورو با ۱۰ تومان کاهش به نرخ ۱۳۱۸ تومان رسید. قیمت یورو همچنان نزولی است

تاثیر افزایشی طلای ۱۲۰۰ دلاری در بازار سکه امروز

مسعود رضا طاهری- قیمت طلا در بازارهای جهانی با گذر از ۱۲۰۰ دلار به بالاترین سطح ۵ ماهه خود رسید. قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری دیروز پس از ثبت ۷۰/۱۲۱۰ دلار در محدوده ۱۲۰۰ دلار تا ساعت ۱۵ به وقت تهران در نوسان بود.

قیمت طلا در ثبت رکورد ۷۰/۱۲۱۰ دلار نسبت به نرخ ۱۱۶۶ دلاری روز چهارشنبه بیش از ۴۴ دلار افزایش را نشان می‌دهد. در ساعات کاری روز پنج‌شنبه قیمت طلا تا ۱۱۷۶ دلار بالا رفت؛ اما تاثیری در قیمت انواع سکه در بازار نداشت، اما پیش‌بینی می‌شود امروز در صورت تثبیت قیمت طلا در این حد و قیمت پایانی هر دلار آمریکا به نرخ ۱۰۳۰ تومانی در روز پنج‌شنبه، حداقل قیمت سکه بهار آزادی بدون حق الضرب ۲۹۷ هزار و ۱۳۸ تومان و نیم سکه با توجه به این وضعیت ۱۴۸ هزار و ۵۶۹ تومان باشد. در این میان انتظار می‌رود ربع سکه نیز تا ۷۵ هزار تومان به مشتریان عرضه شود. البته کاهش قیمت از این سطح را به دلیل افت تقاضا و شرایط کنترلی بانک مرکزی نباید از نظر دور داشت.روز پنج‌شنبه قیمت هر سکه بهار آزادی ۲۸۲ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۲۸۷ هزار تومان، نیم سکه ۱۴۲ هزار تومان و ربع سکه ۷۲ هزار تومان بود که با وجود افزایش تقریبا ۱۰ دلاری روزانه قیمت طلا تغییری نداشت.

بازار ارز

در بازار ارز هر دلار آمریکا با ۸ تومان افزایش به حد ۱۰۳۰ تومان رسید.در مقابل یورو با ۱۰ تومان کاهش به نرخ ۱۳۱۸ تومان رسید که با این وجود قیمت هر یورو از اول اردیبهشت ۴۰ تومان کاهش یافته و افت بیشتر قیمت آن نیز با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی در اروپا همچنان محتمل است. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز تا ۲۶۸۵/۱ سقوط کرد.بحران کسری بودجه چالش‌برانگیز یونان کم‌کم به سایر کشور‌های اروپایی از جمله اسپانیا، پرتغال، ایرلند و حتی ایتالیا نیز سرایت خواهد کرد. کمک‌ها‌یی که برای نجات یونان و به عبارت بهتر برای نجات یورو به این کشور صورت می‌گیرد، با تحلیل‌های تردید‌آمیزی روبه‌رو شده است. در این میان مردم یونان علاقه ای به تبعیت از دستورالعمل‌های صندوق بین‌المللی پول در ازای دریافت کمک‌های مالی آن ندارند. بی‌اعتمادی به بازار‌های ارزی طلا را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.افت ارزش یورو و بازار‌های بورس در آمریکا و اروپا دلار را بیشتر تقویت کرد. در عین حال برای جبران ناشی از زیان سهام، سرمایه‌گذاران بخشی از دارایی‌های طلایی خود را فروختند. به همین دلیل قیمت طلا تا ۱۲۰۰ دلار افت کرد. در صورتی که امروز بازار‌های مالی با همین ارقام به پایان معاملات هفتگی برسند، بازار سکه و طلا در کشور امروز افزایش

قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. در پی افزایش قیمت طلا، قیمت سهام صندوق سرمایه‌گذاری SPDR با داشتن بیش از ۱۱۸۵ تن طلا به بالاترین حد ۱۵ ماهه خود در بازار نیویورک دست یافت.