شرکت بیمه اتکایی ایرانیان رسما آغاز به کار کرد

عکس: آکو سالمی

گروه بازار پول- نخستین شرکت بیمه خصوصی اتکایی کشور با سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومان از دیروز رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد بیمه اتکایی ایرانیان، نخستین بیمه خصوصی اتکایی کشور است که پروانه فعالیت خود را در چارچوب قانون تاسیس موسسات بیمه غیردولتی در بیست‌وپنجم اسفندماه سال گذشته از بیمه مرکزی ایران دریافت کرد. این شرکت براساس پروانه فعالیت خود می‌تواند در زمینه انجام عملیات بیمه اتکایی در تمام رشته‌های بیمه‌ای فعالیت کند. اگرچه فعالیت شرکت بیمه اتکایی ایرانیان از سال گذشته آغاز شده بود، اما فعالیت این شرکت از روز گذشته و پس از برپایی مراسمی در یکشنبه شب گذشته رسمیت یافت. در مراسم افتتاح رسمی فعالیت بیمه اتکایی ایرانیان جمع کثیری از مدیران دیروز و امروز صنعت بیمه کشور حضور داشتند.

محمد آسوده، مدیرعامل سابق بیمه ایران و مدیرعامل فعلی شرکت بیمه اتکایی ایرانیان به‌عنوان میزبان مراسم یاد شده از تاسیس بیمه اتکایی ایرانیان به عنوان حلقه‌ای از صنعت بیمه کشور یاد کرد. وی در سخنان کوتاهی به ضرورت و روند شکل‌گیری این شرکت اشاره کرد و افزود: از تمامی نخبگان و فعالان صنعت بیمه کشور می‌خواهم تا شرکت ایرانیان را یاری دهند. پس از سخنان آسوده، دکترمجید قاسمی به‌عنوان رییس هیات‌مدیره بیمه اتکایی ایرانیان طی سخنانی تاکید کرد: شرایط اقتصادی کشور امکان توسعه فعالیت‌های بیمه‌ای را دارد. وی افزود: با وجود قدمت ده‌ها ساله صنعت بیمه، جایگاه این صنعت آن‌طور که باید برای مدیران ارشد کشور شناخته شده نیست و جا دارد این صنعت جایگاه والاتری را داشته باشد. مدیرعامل بانک پاسارگاد خواستار همفکری، هم‌گرایی، هم‌اندیشی و هم‌افزایی در صنعت بیمه کشور شد و افزود: باید جایگاه موثر این صنعت را بیش از پیش معرفی کنیم. به ویژه در شرایطی که فشارهای بین‌المللی بیشتر شده و برعهده ماست که مسوولیت‌هایمان را بهتر و بیشتر به انجام برسانیم. لازم به ذکر است گروه مالی پاسارگاد، بزرگ‌ترین سهامدار بیمه اتکایی ایرانیان است.

به گزارش ایسنا، در ادامه جواد فرشباف‌ماهریان، رییس‌کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه تشکیل بیمه اتکایی ایرانیان به همت سهامداران آن از جمله گروه مالی پاسارگاد یک قدم بزرگ‌ برای توسعه بیمه و گسترش حلقه‌های این صنعت در کشور است، گفت: هر چند بیمه مرکزی ایران در قالب بحث شرکتی خودش کار قبولی اتکایی را انجام می‌داد، اما برای گسترش بازار رقابتی کشور وجود یک شرکت خصوصی با توانایی‌ها و کارکردهای منحصر به فرد آن لازم بود. وی با اشاره به جایگاه صنعت بیمه در کشور گفت: تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس آمارهای بین‌المللی در حد رتبه ۲۴ و ۲۵ است، اما صنعت بیمه ما حداقل ۲۰ رتبه از این پایین‌تر است که برای رسیدن به جایگاه واقعی، نیازمند رشد و شکوفایی با توجه به توانمندی‌های بالقوه آن است. قطعا گسترش صنعت بیمه با توجه به برنامه‌های بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه عملیاتی خواهد شد. رییس‌کل بیمه مرکزی ایران تاکید کرد: با توجه به مدیریتی که در بحث برنامه تحول انجام شده است، واگذاری اتکایی به خارج از کشور در رشته‌هایی که قابلیت واگذاری دارند ۷/۲۱ درصد است که امیدواریم شرکت بیمه اتکایی ایرانیان با طراحی تجاری خود سهم گسترده‌ای از آن را جذب کند.

فرشباف‌ماهریان ابراز امیدواری کرد تشکیل شرکت بیمه اتکایی ایرانیان موجب خیز شرکت‌ها برای افزایش ضریب نفوذ بیمه شود، چون با گسترش نیافتن ضریب نفوذ بیمه یک کیک کوچک دائم بین شرکت‌های بیمه جابه‌جا خواهد شد.

وی گفت: تشکیل شرکت بیمه اتکایی ایرانیان این حسن را دارد که علاوه بر تاثیرگذاری برای گسترش ضریب نفوذ بیمه، سرمایه‌ها در داخل می‌ماند و این امر باعث خواهد شد توان تخصصی کشور بالاتر رفته و مخصوصا در مقابل فشارهای استکبار جهانی توانمندتر خواهیم شد. همان طور که تاکنون این موضوعات تهدید آمیز با وجود همه سختی‌ها مدیریت شده‌اند. در ادامه این جلسه جواد سهامیان‌مقدم، مدیرعامل بیمه ایران با بیان اینکه تا می‌توانیم نباید واگذاری اتکایی به خارج از کشور داشته ‌باشیم، گفت: شرکت‌های بیمه تا حد توان باید از شرکت بیمه اتکایی ایرانیان پشتیبانی کنند که از این طریق هم ظرفیت‌های مالی و هم توان مدیریت اتکایی به غنای بیشتری خواهد رسید.

وی گفت: این توانمندی با توجه به پشتوانه قوی و کارآمد شرکت بیمه اتکایی ایرانیان کاملا مشخص است. در این مراسم همچنین عبدالناصر همتی، مدیرعامل بانک سینا و نماینده ایران در بیمه اتکایی آسیایی و سیدمهدی علوی، مدیرعامل بیمه امین در سخنان کوتاهی، تشکیل بیمه اتکایی ایرانیان را مثبت ارزیابی کردند.