محمد تقی رهبر گفت: دریافت دیرکرد اقساط وام از سوی بانک‌ها به خصوص موسسات مالی و اعتباری از نظر مراجع ربا محسوب می‌شود. حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر در گفت‌وگو با مهر، درباره نظر اخیر برخی مراجع که سود بانکی بیشتر از حد معمول و دریافت دیرکرد را ربا خوانده‌اند و نظر رییس مجلس که اعلام کرده بود این موضوع پیگیری خواهد شد، اظهار داشت: این موضوع دارای دو بعد است؛ یکی بحث فقهی آن که باید هر چه زودتر مورد بررسی قرار بگیرد و دیگر بحث قانونی آن است که باید با توجه به قوانین بانکداری اسلامی‌تنظیم شود.

رهبر افزود: سود و کارمزدی که در بانک‌ها در حال حاضر اخذ می‌شود، بر اساس قانون و نظر مراجع تقلید است، اما فاجعه درباره دریافت سود وام و دیرکرد در پرداخت‌ها در موسسات مالی و اعتباری است که باید مسوولان هر چه زودتر برای آن فکری بکنند.

وی با انتقاد از موسسات مالی - اعتباری که سودهای بالایی دریافت می‌کنند و در صورت تاخیر در پرداخت‌ها این سودها تا حد گزافی افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: سود وام این موسسات ۲۶ تا ۲۷ درصد است که اگر تاخیری در پرداخت صورت بگیرد، جریمه آن تا سود ۳۶ درصدی می‌رسد که این موضوع تخطی از قانون بانکداری اسلامی ‌و ظلم به مشتری است.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد که کمیسیون اقتصادی هر چه زودتر باید یک بحث کارشناسی درباره تعیین کارمزد و سود بانکی داشته باشد که رویه قانونی در این باره به خصوص در موسسات مالی و اعتباری در پیش گرفته شود و از نظر فقهی هم به توصیه‌های مراجع عمل شود.