دنیای اقتصاد- بهای طلا در بازار‌های جهانی بار دیگر با افزایش قیمت مواجه شد و هر اونس آن در جریان معاملات روز پنج‌شنبه و جمعه تا ۱۱۷۷ دلار نیز بالا رفت. افزایش فشار بر پول واحد اروپایی از یک طرف و قطع امید سفته‌بازان بازار‌های ارز از دلار آمریکا به دلیل تثبیت نرخ بهره صفر تا ۲۵ صدم درصدی در آمریکا از سوی دیگر، توجه سرمایه‌گذاران را بیشتر به طلا معطوف کرده است. جهان در انتظار طلای گران‌تر

مسعود رضا طاهری: بهای طلا در بازار‌های جهانی بار دیگر با افزایش قیمت مواجه شد و هر اونس آن در جریان معاملات روز پنجشنبه و جمعه تا ۱۱۷۷ دلار نیز بالا رفت.

قیمت طلا با ۱۳ دلار افزایش نسبت به روز چهارشنبه سقف ۱۱۷۷ دلار را نیز ثبت کرد، اما تا سطح ۱۱۶۹ دلار نیز به دفعات نوسان کرد. قیمت طلا طی ماه آوریل (۱۲ فروردین تاکنون) با بیش از ۴۰/۷۲ دلار افزایش حدود ۵/۶ درصد تقویت شده است. در همین مدت ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا ۵/۱ درصد کاهش داشته است. بحران کسری بودجه۳۰۰ میلیارد یورویی یونان در این روزها مهم‌ترین چالش تاثیر گذار بر قیمت کالاهای سرمایه‌ای همچون طلا بوده است.

افزایش فشار بر پول واحد اروپایی از یک طرف و قطع امید سفته‌بازان بازار‌های ارز از دلار آمریکا به دلیل تثبیت نرخ بهره صفر تا ۲۵ صدم درصدی در آمریکا از سوی دیگر، توجه سرمایه‌گذاران را بیشتر به طلا معطوف کرده است. تاکنون افزایش ارزش یورو بلافاصله به مفهوم افزایش ارزش طلا در مقابل ضعف دلار آمریکا در پرتفوی سرمایه‌گذاران تلقی می شد.

با جدی تر شدن بحران کسری بودجه یونان و ناتوانی دولت این کشور در بازپرداخت وام‌های اروپایی و آمریکایی و فشار بیشتر بر مالیات‌دهندگان این کشور ارزش یورو با کاهش مواجه شد.

در این صورت نه یورو جاذبه سرمایه‌گذاری دارد و نه دلار آمریکا. افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا در این شرایط تنها فرصت باقی مانده است، اگرچه آستانه قیمت فروش و حراج طلا در بازار‌های جهانی برای جبران زیان‌های ناشی از افت بازار‌های سهام در اروپا، آمریکا و نهایتا آسیا در روز‌های اخیر خود نیز قیمت طلا را تحت کنترل دارد.

این روند در ماه‌های اخیر کاملا قابل مشاهده است. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا که روز چهارشنبه تا سطح ۳۱/۱ نزول کرده بود، دیروز در پی سخنان خوزه باروسو رییس کمیسیون اروپا در جریان یک دیدار در پکن رو به افزایش نهاد و تا حد ۳۳۲۵/۱ بالا رفت و قیمت طلا نیز دیروز با خروج تدریجی یورو از فشار تا حدودی تعدیل شده و تا ۱۱۷۴ دلار تا ساعت ۱۵ به وقت تهران پایین آمد. باروسو در این دیدار با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک‌های مرکزی در این قاره برای حل بحران یونان در قالب یک بسته نجات مالی در روز‌های آینده، تاکید کرد که به ثبات ارزش یورو کاملا اطمینان دارد. روز‌های گذشته موسسه رتبه‌بندی استاندارد اند پورز رتبه اعتباری یونان را بی ارزش و رتبه اعتباری پرتغال و اسپانیا را منفی A اعلام کرد. این عامل ارزش یورو را ناگهان با افت قابل توجهی مواجه ساخت. از جمله عوامل دیگر افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی که تحلیل‌گران را به فکر واداشته است، مساله کاهش تولید طلا در معادن آفریقای جنوبی در جریان برگزاری بازی‌های جام جهانی فوتبال۲۰۱۰ در این کشور است. کمبود شدید برق برای تولید در معادن طلا همزمان با برگزاری این بازی‌ها و هزینه‌های احتمالی بر میزان تولید الکتریسیته در این کشور که بیش از ۹۰ درصد برق مصرفی را از طریق سوخت‌های فسیلی تامین می‌کند، نگرانی‌هایی را پدید آورده که کاهش تولید طلا و افزایش قیمت آن را تا مرز ۱۳۰۰ دلار محتمل ساخته است. اما در بازار داخلی کمبود تقاضا برای سکه‌های بهار آزادی در روز‌های عزاداری فاطمیه با وجود رشد محسوس قیمت جهانی طلا تاثیری بر قیمت این سکه‌ها نداشته است. روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی ۲۷۸ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۲۸۶ هزار تومان، نیم سکه ۱۴۲ هزار تومان و ربع سکه ۷۱ هزار تومان اعلام شد که افزایش متناسبی با افزایش ۱۳ دلاری قیمت طلا در بازار‌های جهانی نداشته است.

زیان احتمالی انگلیسی‌ها از بحران یونان

یک روزنامه عصر لندن هم فاش ساخت که بانک‌های انگلیسی بیش از ۱۵ میلیارد دلار (حدود ۱۰ میلیارد پوند) به یونان قرض داده‌اند که با تشدید بحران اقتصادی جاری، سرمایه‌های بانک‌های انگلیسی در آن کشور نیز به خطر افتاده است. به گزارش ایرنا، روزنامه «ایوینینگ استاندارد» لندن نوشت: هنوز میزان سرمایه در خطر هر یک از بانک‌های انگلیس در بحران اقتصادی یونان به صورت تک تک مشخص نیست، ولی انگلیس در حال حاضر و پس از فرانسه، آلمان و آمریکا بیشترین قرض را به یونان داده است. به دنبال تشدید بحران یونان که به تدریج به کشورهای دیگر اروپایی از جمله پرتغال و اسپانیا نیز گسترش می‌یابد، باعث سقوط ارزش سهام در بازارهای مالی دنیا و از جمله لندن شده است. ارزش «فوتسی» سبد سهام ۱۰۰ شرکت بزرگ در بورس لندن طی دو روز گذشته حدود ۲۰۰ واحد سقوط کرده است.

گزارش‌های منابع خبری همچنین از کاهش شدید ارزش یورو در بازارهای پولی جهان در مقابل ارزهای دیگر حکایت دارد، در حالی که دولت یونان همچنان در انتظار کمک فوری صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا برای نجات اقتصاد بحران زده و مقروض خود است.