گروه بازار پول - مدیر اعتبارات و تجهیز منابع موسسه مالی و اعتباری مهر از کاهش ۲۲ میلیارد ریالی معوقات این موسسه در سال گذشته با اجرای طرح جهادی وصول مطالبات خبر داد. به گزارش اداره کل روابط عمومی، حمیدرضا نجف پورکردی ضمن اعلام خبر فوق، اظهار داشت: این موسسه در راستای ارزش‌های سازمانی خود و کمک به رشد و بالندگی اقتصاد کشور، تلاش گسترده‌ای را برای مصرف بهینه و ایجاد جریان هدفمند مصارف و حمایت از بخش‌های تولیدی و اقتصادی کشور آغاز کرده است.

وی افزود: به موازات این امر و با توجه به اثرات زیانبار پدیده معوقات بر بخش‌های مختلف سیستم بانکی و نظام اقتصادی کشور، این موسسه اقدام به برنامه‌ریزی مبنی بر اجرای مداوم طرح‌های جهادی وصول مطالبات و پیگیری در سطح حوزه مرکزی، استانی و شعب کرده است.

نجف‌پور با اشاره به آثار و پیامدهایی که معوقات در نظام پولی و بانکی کشور ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در حال حاضر میزان مطالبات معوق شبکه بانکی در کشور به رقم نگران‌کننده ۴۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده که این امر موجب ضرر و زیان بانک‌ها، جلوگیری از گردش صحیح پول، عدم ارائه سرویس‌دهی مناسب، جلوگیری از سرمایه‌گذاری، فرسودگی توان مدیریتی، کاهش بازدهی کارکنان و در نتیجه کاهش درآمد ملی در کشور می‌شود.

وی درباره اقدامات موسسه مهر برای جلوگیری از افزایش معوقات، تصریح کرد: با تدوین استراتژی مدیریت جامع مطالبات؛ موضوع پیشگیری و پیگیری مستمر با تهیه و تدوین دستورالعمل‌های کاری، تهیه نرم‌افزار جامع وصول مطالبات و اجرای مداوم طرح‌های جهادی وصول مطالبات از جمله اقدامات این موسسه برای جلوگیری از افزایش معوقات است.

وی ادامه داد: به دنبال اجرای این طرح‌ها در ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۸، شاهد کاهش ۲ درصدی معوقات به میزان ۲۲ میلیارد ریال بودیم و این امر از آنجایی حائز اهمیت است که اگر به صورت جدی با این پدیده برخورد نمی‌شد، با توجه به رشد معوقات در نظام بانکی، در حال حاضر موسسه شاهد افزایش بی‌رویه معوقات بود.

وی در پایان تصریح کرد: از دیگر موفقیت‌های موسسه، علاوه بر جلوگیری از روند افزایشی معوقات، کاهش شیب رشد معوقات در اواخر سال و ابتدای سال جاری بود.