سفته و برات فروخته شده در شهر تهران در دی‌ماه ۸۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳/۲۷ درصد افزایش یافته است. به گزارش ایلنا، در دی‌ماه ۸۸ حدود ۴۰ میلیارد ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل یک درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳/۲۷ درصد افزایش یافته است. در ۱۰ ماه اول سال ۸۸ حدود ۸/۳۸۵ میلیارد ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۸۷ معادل ۹/۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش سفته و برات واخواستی

شعبه واخواست دادگستری استان تهران در دی‌ماه ۱۳۸۸ به میزان ۹/۳ هزار برگ سفته و برات را واخواست کرده که نسبت به رقم ۳/۳ هزار برگ ماه مشابه سال قبل حدود ۱۸ درصد افزایش دارد.

مبلغ سفته و برات واخواستی در دی‌ماه ۱۳۸۸ حدود ۷/۴۸۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به مبلغ ۷/۶۱۴ میلیارد ریال ماه مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

روند سفته و برات واخواستی در ۱۰ ماه نخست سال ۸۸ بیانگر افزایش ۱۹ درصد تعداد و افزایش ۲۴ درصدی مبلغ سفته و برات واخواست شده است.

مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید: افزایش ۲۷ درصدی خرید سفته و برات نشان می‌دهد که خرید‌های اعتباری افراد رشد یافته است. بدین معنی که افراد برای انجام خرید در حال حاضر وجه ندارند و پیش‌بینی می‌کنند که درآمد آتی آنها افزایش یابد تا از محل آن اقساط خرید اعتباری خود را که به ازای سفته و برات انجام داده‌اند، تامین کنند.

نه‌تنها مبلغ سفته و برات فروخته شده در دی‌ ۸۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته، بلکه بر تعداد و مبلغ سفته و برات واخواستی در این مدت نیز افزوده شده است.

تقوی افزایش واخواستی‌ها را چنین تعبیر می‌کند: مردم از شدت فقر و کاهش درآمد به خرید اقساطی روی آورده‌اند.