کارشناسان از اجباری شدن بیمه‌نامه کیفیت ساختمان توسط مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹ خبر می‌دهند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت بیمه، با اجباری شدن این بیمه‌نامه، امکان خرید و فروش ساختمان‌ها بدون داشتن این گواهی‌نامه وجود نخواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود صدور پایان کار ساختمان‌ها و حتی اعطای وام بانکی برای خرید ساختمان‌ها نیز منوط به تایید شرکت‌های بیمه و صدور شناسنامه کیفی برای ساختمان‌ها شود.

بیمه‌نامه کیفیت ساختمان یا بیمه‌نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان هم‌اکنون به طور اختیاری برای بیمه‌گذاران صادر می‌شود و عیوب اساسی و پنهان ساختمان برای مدت حداکثر ۱۰ سال تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

شهرداری تهران، الزام بیمه کیفیت ساخت و ساز را از اولویت‌های خود در سال ۱۳۸۹ اعلام کرده است و لایحه الزام بیمه کیفیت ساخت و ساز به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شده است.

همچنین این پیشنهاد در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و با وجود طولانی شدن روند تصویب این طرح، انتظار می‌رود در سال ۱۳۸۹ این اتفاق رخ دهد و بیمه نامه کیفیت ساختمان که به ویژه با توجه به شرایط ساخت و ساز در ایران و زلزله خیز بودن و وجود گسل در بیشتر مناطق کشور، اهمیتی بسیار زیاد دارد، اجباری شود.

یادآور می‌شود شرکت‌های بیمه در خصوص اجرای این طرح و ورود به موضوع ساخت و ساز اعلام آمادگی کرده‌اند و از ناحیه بیمه‌گران مانعی در اجرای این طرح بسیار مهم وجود ندارد.