قانونی برای اعلام دانه‌درشت‌های بانکی وجود ندارد

مدیر عامل بانک ملی گفت: قانون‌هایی که باعث تسهیل در معرفی بدهکاران دانه‌ درشت بانکی شود در قوه قضائیه موجود نیست و همین امر تاکنون مانع از معرفی آنان شده است. محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» با بیان اینکه بانک مرکزی در نظر دارد در سال جاری میزان معوقات سیستم بانکی را با تدابیر نظارتی کاهش دهد، اظهار داشت: معوقات شبکه بانکی از سال گذشته تاکنون روند رو به کاهش را طی کرده است. وی افزود: در جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی، موضوع مطالبات معوق بانکی نیز به دلیل اهمیت این امر مطرح و از مدیران بانک‌ها گزارش مطالبات خواسته شده است.

خاوری ضمن تاکید بر اینکه در جلسه مذکور حضور نداشته است، گفت: از بهمن ماه سال گذشته کسانی که بیشترین معوقات را داشتند، شناسایی و به قوه‌قضائیه معرفی شده‌اند تا مطالبات وصول شود. مدیرعامل بانک ملی تاکید کرد: اعلام اسامی بدهکاران دانه‌درشت توسط بانک‌ها زمانی امکان‌پذیر می‌شود که قوه قضائیه حکم مربوطه را صادر نماید. به گفته وی، قانون‌هایی که باعث تسهیل در معرفی بدهکاران دانه‌ درشت بانکی شود در قوه قضائیه موجود نیست و همین امر تاکنون مانع از معرفی آنان شده است.

رییس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی تصریح کرد: بانک‌ها در مقابله با بدهکاران بزرگ خود مانند یک مریض رفتار و به تدریج آنها را درمان می‌کنند.

به گفته خاوری، نظام بانکی از طریق محرومیت بدهکاران از خدمات بانکی از جمله بستن حساب‌های جاری آنها، دسته چک و کلیه امور بانکی در صدد وصول معوقات بانکی است.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها رویه مذکور را از بهمن‌ماه سال گذشته در دستور کار خود قرار داده‌اند، افزود: بانک مرکزی از طریق سیاست‌هایی که در بسته امسال به تصویب رسانده در نظر دارد نسبت به سال گذشته آمار بیشتری از معوقات را وصول نماید. مدیرعامل بانک ملی اضافه کرد: حساسیت‌هایی که در مورد مطالبات معوق به وجود آمده صحت ندارد به خاطر اینکه بانک‌ها به صورت جدی و بیشتر از گذشته وصول مطالبات معوق را در دستور کار خود قرار داده‌اند. رییس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی، گفت: بانک مرکزی تدابیری را در نظر گرفته و از طریق برخوردهای جدی با بدهکاران کلان قصد وصول مطالبات معوق را دارد.

وی اضافه کرد: در کنار برخورد‌های بانک مرکزی، قوه قضائیه نیز با مجازات کردن بدهکاران دانه‌درشت به نظام بانکی در وصول مطالبات معوق کمک می‌کند.

به گفته خاوری، اقدامات اساسی صورت گرفته و بر اساس مصوبه هیات‌وزیران در رابطه با نحوه وصول مطالبات معوق، بانک‌ها با مشتریان برخورد می‌کنند و از ابزارها استفاده می‌کنند.

مدیرعامل بانک ملی با تاکید بر اینکه رشد مطالبات معوق از سال گذشته تاکنون مهار و حتی کاهش نیز یافته است، تصریح کرد: آمار مطالبات معوق بانک ملی ۱۵۳ هزار میلیارد ریال بود که الان حدود ۸۷ هزار میلیارد ریال شده و این امر بیانگر تلاش بانک‌ها در این زمینه است و به جرات می‌توان گفت مشکلی در این زمینه نیست.

رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در پاسخ به دلیل مطرح شدن مطالبات معوق در جلسه مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: بانک‌ها نقش اساسی در امنیت اقتصادی و امنیت ملی دارند.

روند پرداخت تسهیلات در سال‌جاری متوقف نشده است

مدیرعامل بانک ملی همچنین اعلام کرد: روند پرداخت تسهیلات بانک‌ها در سال‌جاری متوقف نشده و بانک‌ها در حال حاضر براساس بسته سیاستی -نظارتی سال ۱۳۸۸ تسهیلات پرداخت می‌کنند. به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، «محمودرضا خاوری» با تکذیب اخبار منتشره به نقل از وی تحت عنوان متوقف شدن پرداخت تسهیلات در سال‌جاری به علت ابهامات بسته سیاستی - نظارتی سال ۱۳۸۹ تاکید کرد، بسته سیاستی - نظارتی سال ۱۳۸۹ بانک مرکزی ابهاماتی دارد که پس از رفع ابهامات آن، بانک‌ها براساس آن روند تسهیلات‌دهی را ادامه خواهند داد، ولی تا آن زمان تسهیلات مطابق با بسته سال قبل پرداخت خواهد شد.

وی افزود: در فروردین ماه امسال بانک ملی ایران ۱۷ هزار و ۳۲۹ فقره تسهیلات به مبلغ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرد.