گروه بازار پول - در حالی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های اعتبار استان تهران از تبدیل موسسات مالی مولی‌الموحدین و ثامن الائمه به بانک ظرف سه ماه آینده خبر داد که عباسی مدیر اداره نظارت بر موسسات مالی و اعتباری بانک مرکزی تصریح کرد: اساسنامه سه موسسه بتاجا که مقرر است به زودی با نام ایرانیان به بانک تبدیل شود، قوامین و مهر (بسیجیان) در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است. این مدیر بانک مرکزی با بیان اینکه مراحل تبدیل موسسات به بانک صرفا تحت نظر بانک مرکزی است، گفت: زمان تبدیل شدن این موسسات به بانک هنوز مشخص نیست.

وی افزود: اساسنامه سایر موسسات نیز به زودی در شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مشخص نیست که چه زمانی به بانک تبدیل خواهند شد.

در عین حال مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های اعتبار استان تهران اظهار داشت: موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الائمه نیمی از سرمایه و سپرده مورد نظر بانک مرکزی را واریز و موافقت شورای پول و اعتبار را اخذ کرده و تا سه ماه آینده مجوز پذیره‌نویسی خود را دریافت خواهد کرد.

عنایت‌ا… صانعی به ایسنا گفت: موسسه مالی ـ اعتباری مولی الموحدین هم۸۰ درصد کارهای مربوط به تبدیل بانک را انجام داده و پیش‌بینی می‌شود ظرف دو یا سه ماه آینده بتواند مجوز پذیره‌نویسی خود را دریافت کند. صانعی در مورد سایر تعاونی‌های اعتباری که در شرف تبدیل به موسسه مالی یا بانک هستند، نیز گفت: تعاونی اعتبار قوامین به شدت از سوی بانک مرکزی برای گرفتن مجوز تبدیل به بانک تحت پیگیری است. تعاونی‌های اعتبار «عسگریه و میزان» هم به تازگی به موسسه مالی تبدیل شده و در پروسه تبدیل به بانک قرار گرفته‌اند و تعاونی اعتبار «ایرانیان» متعلق به بنیاد تعاون ارتش نیز پروسه تبدیل خود به بانک را طی می‌کند. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های اعتبار استان تهران همچنین تعاونی اعتبار ایران خودرو را در مرحله تبدیل به موسسه مالی ـ‌ اعتباری ذکر کرد و گفت: ‌تعاونی اعتبار ایران خودرو شرایط تطبیق خود با مقررات بانک مرکزی را به آرامی دنبال می‌کند و تا یک سال آینده در پروسه تبدیل به موسسه مالی و اعتباری قرار می‌گیرد. وی پیش‌بینی کرد: ‌با توجه به گردش مالی بسیار بالای تعاونی اعتبار ایران خودرو و پتانسیل‌هایی که در سطح کشور با توجه به نیروی انسانی، پرسنل و کارخانه‌های متعدد در تهران، تبریز و مشهد دارد، این تعاونی اعتبار بتواند در آینده‌ای نزدیک رقیبی برای بانک‌های کشور باشد. صانعی درعین حال با بیان این‌که درصدد هستیم تا تعاونی‌های پتانسیل‌دار کوچک را جایگزین تعاونی‌های بزرگ اعتباری کنیم، خاطر نشان کرد: هدف ما این است که آن دسته از تعاونی‌هایی را که بتوانند خلا تعاونی‌های در حال تبدیل به بانک را پر کنند، جایگزین آنها کنیم و فکر می‌کنیم تعاونی اعتبار «ایران خودرو» این پتانسیل را داشته باشد.

وی همچنین از درخواست چندین سازمان و انجمن بزرگ برای تاسیس تعاونی اعتبار خبر داد و گفت: بخش تعاون به تعاونی‌های اعتبار قوی نیاز دارد و امیدواریم که امسال بتوانیم درخواست سازمان‌ها و انجمن‌های مذکور را برای تاسیس تعاونی اعتبار اجابت کنیم.