فاز دوم طرح تحول بیمه آغاز شد

عکس: نگار متین‌نیا

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به برنامه ۵ ساله تحول صنعت بیمه کشور گفت: امسال برنامه‌های دومین سال آن را اجرایی می‌کنیم. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه تاکنون سه مرحله از اجرای طرح آزادسازی تعرفه‌ها در صنعت بیمه عملیاتی شده است، گفت: برای اجرای برنامه آزادسازی تعرفه‌های بیمه کارهای کارشناسی بسیاری توسط کارشناسان این صنعت انجام شده است، در عین حال گزارشات مربوطه به این کار نیز بررسی می‌شود.

رییس شورای عالی بیمه در مورد اجرای طرح تحول صنعت بیمه نیز اظهار داشت: اجرای طرح تحول صنعت بیمه نیز طی چند سال گذشته انجام شده، اما برای این کار یک برنامه مدون ۵ ساله تنظیم شده است که سال گذشته اولین سال اجرای آن را پشت سر گذاشتیم.

وی با اشاره به اینکه امسال دومین سال اجرای برنامه‌ریزی شده طرح تحول صنعت بیمه است، عنوان کرد: برای اجرای این برنامه هر سال یکسری اقدامات خاص و ویژه انجام می‌شود و اجرای آن را تا ۴ سال دیگر نیز ادامه خواهیم داد. فرشباف ماهریان اظهار داشت: براساس برنامه‌های زمان بندی شده آزادسازی تعرفه‌های بیمه به جز بیمه شخص ثالث حداقل باید طی ۵ سال یعنی تا پایان سال چهارم برنامه پنجم توسعه انجام شود.

در پی ابلاغ ۱۰ دستور رییس‌جمهوری که طرح تحول صنعت بیمه کشور نیز جزو آن بود، این صنعت اجرای برنامه‌هایی را برای ایجاد تغییرات مثبت آغاز کرد. در پی آن صنعت بیمه یک برنامه ۵ ساله برای ایجاد یک تحول برنامه‌ریزی شده آغاز کرد که امسال دومین سال اجرای آن محسوب می‌شود. همچنین آزادسازی تعرفه های بیمه نیز تاکنون در سه مرحله اجرایی شده است که اولین مرحله حذف تعرفه‌ای بیمه در کشور در رشته‌ بیمه باربری آزاد و رشته‌های هواپیما و کشتی تا سقف معینی از مبلغ بیمه از خرداد ماه سال گذشته انجام شد. مرحله دوم برنامه اصلاح نظام تعرفه بازار بیمه کشور، با آزادسازی نرخ حق بیمه رشته‌های آتش‌سوزی واحدهای مسکونی و غیرصنعتی و همچنین بیمه مهندسی از آبان‌ماه سال ۸۸ آغاز شد. اجرای مرحله سوم آزادسازی تعرفه‌های بیمه نیز از ابتدای امسال آغاز شده است، این در حالی است که در مدت زمان اجرای برنامه آزادسازی تعرفه‌ها اصلاح و آزادسازی بیمه بدنه خودرو و وسایل نقلیه موتوری زمینی نیز انجام شده است.

فرشباف گفت: بر اساس مدل عملیاتی آزاد سازی تعرفه‌ها تا دو سال این رشته‌ها ارائه می‌شود و به مدت یک تا یک و نیم سال نیز برای اجرای آن تمرین خواهد شد، زیرا شرکت‌های بیمه برای اجرای آن با توجه به محدودیت‌ها نیاز به نیروهای متخصص دارند.

وی با بیان اینکه صلاحیت فنی این متخصصین باید به تایید بیمه مرکزی برسد، اظهار داشت: بیمه مرکزی نظارت مالی دقیق و مستمری بر عملکرد شرکت‌های بیمه در این راستا خواهد داشت.