اسدالله عسگراولادی با تکذیب خرید سهام دو بانک چینی عنوان کرد: نه ‌بانکی خریده‌ام و نه پول آن را دارم و نه آنها سهم خود را می‌فروشند. به گزارش ایسنا، در این روزها که اخبار بیشتری در مورد روابط اقتصادی ایران و چین منتشر می‌شود و یکی از کاهش خرید نفت ایران توسط چینی‌ها خبر می‌دهد و دیگری این موضوع را آنچنان مهم و موثر در صادرات نفت ایران نمی‌داند و یکی دیگر هم اشاره‌ای به انعقاد قرارداد جدید گازی میان ایران و چین می‌کند، خبری از قول رییس اتاق مشترک ایران و چین مبنی بر خرید سهام دو بانک چینی توسط او منتشر شد که وی اکنون آن را تکذیب می‌کند. اسدالله عسگراولادی در این مورد به خبرنگار ایسنا می‌گوید: نه من بانکی خریده‌ام و نه به دنبال این کار رفته‌ام. فقط در مصاحبه‌ای گفتم پیشنهادی کردیم که بانک مشترکی بین دو کشور ایران و چین تاسیس شود.

وی با تاکید مجدد بر این موضع خود که بانکی‌ نخریده است، ادامه می‌دهد: نه دولت برای خرید این بانک مجوز داده است و نه قصد خرید آن را دارم و نه پول آن‌ را دارم و نه آنها سهم خود را می‌فروشند. تنها پیشنهاد ما تاسیس یک بانک مشترک بین ایران و چین بوده است.

عسگراولادی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ایران قصد چنین کاری را ندارد؟ نیز بیان می‌کند:‌ ایران قصد انجام این چنین کاری را ندارد و صحبتی نیز در این مورد نشده است.

در همین زمینه مسعود دانشمند ـ عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و چین ـ نیز موضع مشابهی از خود نشان می‌دهد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع و تکرار چندباره این که «من در این مورد چیزی نشنیده‌ام» عنوان می‌کند: ممکن است سهام بانکی در بورس باشد و یک ایرانی آن سهم را خریده باشد، اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم ایران بانک چینی خریده است.