در سال گذشته بیش از ۷۹۶ میلیون دلار طلای خام وارد کشور شد که نسبت به سال ۸۷، بیش از ۵۵ هزار درصد افزایش داشته است. به گزارش ایسنا، اواسط آبان‌ماه امسال واردات انواع شمش طلا از پرداخت حقوق ورودی معاف اعلام شد که شاید همین موضوع مهم‌ترین علت افزایش ۵۵ هزار و ۸۲۰ درصدی واردات طلا در سال گذشته نسبت به سال ۸۷ بوده است.

در سال گذشته بیش از ۷۹۶ میلیون دلار طلای خام (از جمله آبکاری شده با پلاتین) برای مصارف غیرپولی با قیمت متوسط هر کیلو ۲۵ هزار و ۷۸۸ دلار وارد کشور شد و این در حالی است که در سال ۸۷، قیمت متوسط هر کیلو طلای خام وارد شده به کشور ۳۵ هزار و ۵۸۸ دلار بود. به عبارتی این ارقام نشان می‌دهد قیمت هر کیلو طلای خام وارد شده به کشور در سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷ ارزان‌تر بوده و حال هم که در پی کاهش ارزش دلار، روند بهای طلا در بازارهای جهانی شکل صعودی به خود گرفته است. در کنار این، طبق گفته رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، در پی افزایش تقاضا برای خرید طلا در بورس‌های جهان و کاهش ارزش دلار، قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی نیز با افزایش رو‌به‌رو شده است.

قبل از اعلام افزایش ۵۵ هزار درصدی واردات طلا در سال ۸۸ نیز این میزان واردات در آذر ماه افزایش عجیب خود را آغاز کرده و در آن ماه اعلام شده بود نسبت به مدت مشابه در سال ۸۷ ،‌ ۴۰ هزار درصد افزایش یافته و در ۱۱ ماهه سال گذشته نیز این میزان افزایش به ۴۲ هزار درصد رسیده بود.