مسعود رضا طاهری- قیمت طلا در بازارهای جهانی ۲۰ دلار دیگر بالا رفت. بازار سکه‌های بهار آزادی در کشور نیز در این شرایط روز پنجشنبه با افزایش ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومانی قیمت روبه‌رو شد. سکه طرح جدید و قدیم هر یک با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۲۷۲ هزار تومان و ۲۸۹ هزار تومان فروخته شدند.

ربع سکه بدون تغییر، اما نیم‌سکه ۱۵۰۰ تومان افزایش را تا رسیدن به نرخ فروش ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان به خود دید. قیمت جهانی طلا نیز در این روز، تا محدوده ۱۱۵۵ دلار بالا رفت که در ۳ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. بالاترین نرخ تاریخی طلا در بازار‌های بین‌المللی در روز ۱۳ آذرماه سال ۸۸ با رسیدن به اوج قیمت ۷/۱۲۲۶ دلار بود.

مهم‌ترین عامل رشد قیمت طلا در روز‌های اخیر مربوط به مصاحبه ژان‌کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا با یک روزنامه ایتالیایی در روز پنجشنبه است. او در خصوص وضعیت کسری بودجه یونان گفته بود: «یونان نیازی به برنامه نجات ندارد و خود به تنهایی می‌تواند بدهی خود را بپردازد». در پی انتشار این گفت‌وگو، ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا تا حد ۳۳۸۸/۱ تقویت شد و نرخ اوراق قرضه در یونان به بالاترین حد ۲ هفته اخیر خود رسید.

یونان قصد دارد در سال میلادی جاری کسری بودجه خود را تا ۷/۸ درصد تولید ناخالص داخلی خود کاهش دهد. این درصد سال گذشته ۱۳ درصد بوده است. در همین حال اعلام شد در ۲هفته اخیر به دلیل افزایش قرارداد‌های تجاری این رقم به ۹/۱۲ درصد رسیده است. باز شدن پای آمریکایی‌ها برای نجات اقتصاد یونان با واکنش بیشتر اروپایی‌ها مواجه شد. جنجال بین آلمانی‌ها از یک سو و ستیز مقامات اروپایی و همچنین صندوق بین‌المللی پول برای نحوه کمک به این کشور بالا گرفته است. کسری بودجه یونان کماکان مهم‌ترین دلیل نوسان طلا است.

تحت فشار قرار گرفتن یورو و دلار آمریکا به صورت تقاضا برای خرید طلا وارد فضای جدیدی در معاملات شده است؛ به نحوی که سرمایه‌گذاران از هر دو ارز رقیب روی گردان شده‌اند. دلار به دلیل تثبیت نرخ بهره آن در حداقل میزان (بین صفر تا ۲۵ صدم درصد) طرفداری در بین سوداگران و سفته‌بازان ندارد. یورو نیز به دلیل مشکل یونان فعلا قابل اعتماد نیست. شاید دلار کانادا در این بین به دلیل ثبات بیشتر، طرفداران جدیدی پیدا کند. قیمت آن در بازار داخلی با ۵ تومان افزایش دیگر به ۱۱۱۵ تومان رسید.

صندوق سرمایه‌گذاری SPDR طلای بیشتری خریداری کرده است. بهای نفت نیز به دلایلی همچون افزایش تقاضا، خوشبینی به رونق اقتصاد یونان و افزایش میزان خرده‌فروشی در آمریکا تا مرز ۸۷ دلار بالا رفته است. از آسیا نیز خبر می‌رسد که انتظارات تورمی‌در این قاره به دنبال افزایش تقاضا برای کالا‌ها و مواد اولیه در سال ۲۰۱۰، طلا را بیشتر و مطمئن‌تر از بقیه موارد سرمایه‌گذاری برجسته خواهد کرد.