قرارداد فروش ۳۰۰ میلیون یورو گواهی سپرده ارزی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌و بانک توسعه صادرات

امضا شد.

با انعقاد این قرارداد شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌می‌تواند با تامین نیاز ارزی خود طرح‌های برنامه پنجم توسعه کشور را با سرعت بیشتری اجرا کند.

براساس این قرارداد، بانک توسعه صادرات با موافقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران ضمن عرضه این گواهی سپرده ارزی در بازارهای بین‌المللی، پرداخت سود و اصل سرمایه را تضمین می‌کند.

فروش این اوراق از روز پنج شنبه از طریق شعب بانک‌های ایرانی در خارج از کشور یا بانک‌های خارجی آغاز شد.

این اقدام براساس مجوز قانون بودجه سال ۸۸ مبنی بر انتشار یک میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی برای تامین نیازهای ارزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌انجام خواهد شد. همچنین مابقی این اوراق از ابتدای اردیبهشت در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در این مراسم با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی ‌یکی از صنایع مهم کشور است، گفت: با به کارگیری ابزارهای جدید برای تامین مالی و همکاری مطلوب پتروشیمی‌و بانک توسعه صادرات، امروز شاهد عرضه ۳۰۰ میلیون یورو گواهی سپرده ارزی در خارج از کشور هستیم.

دکتر کوروش پرویزیان افزود: با روند رو به رشد خصوصی‌سازی، ابزارهای جدیدی برای تامین مالی طرح‌های پتروشیمی‌مهیا شده که می‌تواند راه را برای حضور فعال در بازار صادراتی محصولات پتروشیمی‌فراهم کند.

دکتر پرویزیان به وجود متخصصان و مهندسان ایرانی برای ایجاد ساخت مجموعه پتروشیمی‌اشاره کرد و گفت: با ظرفیت‌های موجود در ایران می‌توان بخش صدور خدمات فنی و مهندسی به منظور احداث و ساخت مجموعه‌های پتروشیمی ‌را در فراتر از مرزها به وجود آورد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌نیز در مراسم امضای قرارداد عرضه این اوراق گفت: با این همکاری روش جدیدی برای تامین منابع ارزی مورد نیاز شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ فراهم شد تا در سال کار و همت مضاعف بتوانیم با سرعت بیشتری طرح‌های صنعت پتروشیمی ‌را پیش ببریم.

مهندس بیات با اشاره به سهم ۴۰ درصدی پتروشیمی‌در صادرات غیرنفتی کشور و صادرات ۵/۶ میلیارد دلاری در سال گذشته، گفت:‌ آمارها نشان می‌دهد که بازگشت سرمایه و ارزش افزوده در این صنعت بسیار مطلوب سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به اینکه بحران اقتصادی جهانی منجر به ناتوانی تعدادی از بانک‌های خارجی برای پرداخت وام شده است، افزود: امروز با همکاری بانک توسعه صادرات روشی‌ جدید برای تامین منابع مالی ارزی اجرا می‌شود تا همه دنیا بداند صنعت پتروشیمی ‌ایران بدون وقفه به حرکت پرشتاب خود ادامه خواهد داد.

در مراسم امضای این قرارداد، عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران، گفت: محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد شده در بازار جهانی، همکاری‌های بانک و پتروشیمی‌را بیش از گذشته در جهت تامین مالی بخش صنعت توسعه داد.

دکتر میرسعید نیکزاد لاریجانی افزود: با باز شدن راه این همکاری زمینه فروش بیش از دو میلیارد یورو و یک میلیارد دلار اوراق گواهی سپرده ارزی فراهم شده است.

بر این اساس، اوراق مشارکت ارزی در قالب اوراق یکساله، دو ساله و سه ساله با سود ۵، ۲/۶ و ۵/۷ درصد به فروش خواهد رسید. خریداران اوراق تا مدت ۶ ماه حق فروش اوراق را ندارند و پس از این زمان، شعب بانک آماده بازخرید اوراق با درصد سود کمتر خواهند بود.

براساس جدول ارائه شده، در صورت فروش اوراق خریداری شده تا یکسال، سود پرداخت شده برای اوراق یکساله، دوساله و سه ساله به ترتیب ۴، ۷/۳ و ۵/۳ درصد خواهد بود. همچنین درصورت فروش اوراق تا قبل از سال دوم، سود اوراق برای بازه‌های زمانی دو ساله و سه ساله به ترتیب ۸/۴ و ۵/۴ درصد درنظر گرفته شده است.

براساس قانون بودجه سال ۱۳۸۹، شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ مجاز است در این سال نیز تا دو میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی به فروش رساند.