ماراتن بانک‌ها در بانکداری الکترونیک

شبکه بانکی تعداد ابزار‌ها و تجهیزات الکترونیک خود را تا پایان دی ماه به مرز ۸۳ میلیون نزدیک کرد که متشکل از ۸۱ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۷۸۳ قطعه کارت الکترونیک، ۱۶ هزار و ۱۹۶ دستگاه خودپرداز، یک میلیون و ۷۷ هزار و ۲۵۴ دستگاه پایانه فروشگاهی و ۳۰ هزار و ۸۵۱ دستگاه پایانه شعب است. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، براساس تازه‌ترین تارنمای بانک مرکزی درباره ترکیب ابزارها و تجهیزات الکترونیک شبکه بانکی، ارقام نشان می‌دهد که در بخش ‌کارت‌های صادره بانک‌های ملت، ملی و صادرات در رتبه اول تا سوم قرار دارند. البته آمار بانک ملی تا پایان آذرماه عنوان شده، بنا براین ممکن بود این بانک در مقام اول قرار می‌گرفت.همچنین در بخش خودپرداز بانک ملی، صادرات و ملت در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. در بخش پایانه‌های فروشگاهی، بانک صادرات ملت و پارسیان در مقام اول تا سوم قرار دارند. در بخش پایانه‌های شعب نیز بانک‌های ملی، ملت و صادرات در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.تحلیل ارقام نشان می‌دهد که هر بانک در خصوص نصب تجهیزات الکترونیک سیاست خاص خود را اتخاذ کرده است و بر اساس ظرفیت‌های خود سعی کرده بازارهای مخصوص خود را جست‌وجو کند. در آمارهای بانک مرکزی کمتر از عملکرد موبایل بانک، اینترنت‌بانک و تلفن بانک گزارش دیده می‌شود، درحالی که این سه ابزار نیز از ابزارهای موثر نقل و انتقال پول و خرید است.

بانک اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین تا پایان دی ماه سال ۸۸، تعداد ‌کارت‌های صادره خود را به مرز ۳ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۹۹۳ قطعه رساند که این تعداد کارت در واقع ۶/۴ درصد کل ‌کارت‌های الکترونیک صادره از سوی شبکه بانکی است.

در همین حال، این بانک در بخش خودپرداز موفق شده تا پایان ماه مذکور ۶۶۹ دستگاه خودپرداز در شعب خود و مراکز فروشگاهی و دانشگاهی نصب کند، که این تعداد دستگاه نیز ۴/۴ درصد کل خودپردازهای فعال در سطح کشور است. همچنین بانک اقتصاد نوین در بخش پایانه‌های فروش موفق شده است تا پایان دی ماه سال گذشته بالغ بر ۹۴ هزار و ۴۸۵ دستگاه در سطح فروشگاه‌های کشور نصب کند که این تعداد حدود ۸/۸ درصد کل پایانه‌های فروشگاهی نصب شده در مراکز فروش کل کشور است. این بانک تعداد پایانه‌های شعب خود را نیز به مرز ۸۲۰ دستگاه رسانده که این تعداد در واقع ۷/۲ درصد کل پایانه‌های شعب نصب شده در شبکه بانکی است.

بانک پارسیان

بانک پارسیان نیز تا پایان دی ماه سال ۸۸، تعداد ‌کارت‌های صادره خود را به مرز ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۳۳۰ قطعه رساند که این تعداد کارت در واقع ۵/۷ درصد کل ‌کارت‌های الکترونیک صادره از سوی شبکه بانکی است. در همین حال، این بانک در بخش خودپرداز موفق شده تا پایان ماه مذکور ۲۱۲ دستگاه خودپرداز در شعب خود یا مراکز فروشگاهی و دانشگاهی نصب کند که این تعداد دستگاه نیز ۴/۱ درصد کل خودپردازهای فعال در سطح کشور است. همچنین بانک پارسیان در بخش پایانه‌های فروش موفق شده است تا پایان دی ماه سال گذشته بالغ بر ۱۴۲ هزار و ۸۳۵ دستگاه در سطح فروشگاه‌های کشور نصب کند که این تعداد حدود ۱/۱۳ درصد کل پایانه‌های فروشگاهی نصب شده در مراکز فروش کل کشور است. این بانک تعداد پایانه‌های شعب خود را نیز به مرز ۲۱۵ دستگاه رسانده که این تعداد در واقع ۷/۰ درصد کل پایانه‌های شعب نصب شده در شبکه بانکی است.

بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد نیز تا پایان دی ماه سال ۸۸، تعداد ‌کارت‌های صادره خود را به مرز یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۲۰۰ قطعه رساند که این تعداد کارت در واقع ۲/۱ درصد کل ‌کارت‌های الکترونیک صادره از سوی شبکه بانکی است. در همین حال، این بانک در بخش خود پرداز موفق شده است تا پایان ماه مذکور ۲۹۱ دستگاه خودپرداز در شعب خود یا مراکز فروشگاهی و دانشگاهی نصب کند که این تعداد دستگاه نیز ۴۴/۱ درصد کل خودپردازهای فعال در سطح کشور است. همچنین بانک پاسارگاد در بخش پایانه‌های فروش موفق شده تا پایان دی ماه سال گذشته بالغ بر ۷۹ هزار و ۲۳۷ دستگاه در سطح فروشگاه‌های کشور نصب کند که این تعداد، حدود ۴/۷ درصد کل پایانه‌های فروشگاهی نصب شده در مراکز فروش کل کشور است.این بانک تعداد پایانه‌های شعب خود را نیز به مرز ۲۱۸ دستگاه رسانده که این تعداد در واقع ۷/۰ درصد کل پایانه‌های شعب نصب شده در شبکه بانکی است.

بانک تجارت

بانک تجارت نیز تا پایان دی ماه سال ۸۸، تعداد ‌کارت‌های صادره خود را به مرز ۵ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۶۱ قطعه رساند که این تعداد کارت در واقع ۸/۶ درصد کل ‌کارت‌های الکترونیک صادره از سوی شبکه بانکی است. در همین حال این بانک در بخش خودپرداز موفق شده است تا پایان ماه مذکور یک هزار و ۷۹۵ دستگاه خودپرداز در شعب خود یا مراکز فروشگاهی و دانشگاهی نصب کند که این تعداد دستگاه نیز ۸/۱۱ درصد کل خودپردازهای فعال در سطح کشور است. همچنین بانک تجارت در بخش پایانه‌های فروش موفق شده تا پایان دی ماه سال گذشته بالغ بر ۶۳ هزار و ۵۰۶ دستگاه در سطح فروشگاه‌های کشور نصب کند که این تعداد حدود ۹/۵ درصد کل پایانه‌های فروشگاهی نصب شده در مراکز فروش کل کشور است.

ادامه در صفحه ۱۳