مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از جریمه خودپردازهای نیمه‌فعال در سال جاری و افزایش سه برابری استفاده مردم از پایانه‌های فروش در سال ۸۸ خبر داد. مهران شریفی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که عملکرد خودپردازهای بانک‌ها در اسفند ۸۸ و عید ۸۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر بود، گفت: البته مشکلات و کمبودهایی هم وجود داشت، اما ارزیابی ما این است که در کل شاهد بهبود عملکرد بانک‌ها در زمینه رسیدگی به خودپردازها بودیم.

او ادامه داد: تا حدود ۲۶ و ۲۷ اسفند شکایتی نداشتیم و روال طبیعی بود، اما از روز ۲۷ تا اول عید شکایت‌هایی از جانب مردم وجود داشت که پس از روز اول سال به دلیل کاهش تقاضا، کاهش یافت. به گفته او هنوز آمارهای تراکنش‌ها آماده نشده است. وی گفت:‌ هر سال از بهمن و اسفند شکایت‌های زیادی درباره دستگاه‌های خودپرداز داشتیم، اما امسال این شکایت‌ها محدود به سه چهار روز آخر سال بود که نشان‌دهنده بهبود است.

مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: ‌استفاده از ایران‌چک‌ باعث افزایش ظرفیت پول‌دهی خودپردازها شده بود و این امر به بهبود عملکرد خودپردازها کمک کرد. وی در پاسخ به این امر که استفاده از ایران‌چک باعث شده بود برخی خودپردازها مبالغ زیر ۵۰ هزار تومان را پرداخت نکنند، گفت: این مشکل وجود داشت، اما بهتر از این بود که هیچ پولی به مردم پرداخت نشود و مشتری مستاصل شود. شریفی درباره خودپردازهای نیمه‌فعال که فقط جابه‌جایی پول انجام داده و وجهی پرداخت نمی‌کنند، گفت: این یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر وجود دارد و ما فعلا این خودپردازها را شناسایی نمی‌کنیم، اما با استقرار سامانه‌ای از اوایل امسال این خودپردازها هم مشمول جریمه خواهند شد. وی به ارائه آمار و ارقامی درباره تعداد تراکنش پایانه‌های فروش و خودپردازها پرداخت و گفت:‌ در سال ۸۸ تعداد تراکنش پایانه‌های فروش (POS) سه برابر شد و تراکنش خودپردازها هم ۳۸ درصد افزایش یافت که این امر نشان از اقبال مردم به استفاده از پرداخت الکترونیک است.

مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: بانک‌هایی که دارای تراکنش ناموفق بودند، مطابق قبل جریمه می‌شوند و موردی نبوده که بانکی شبکه‌اش را به روی سامانه شتاب بسته باشد و اگر سامانه قطع بوده مربوط به سامانه کل بانک بوده است.