مسعود رضا طاهری- بهای طلا در بازارهای جهانی در پایان معاملات هفتگی دیروز به ۱۱۰۱ دلار رسید. روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۸ دلار دیگر به حد ۱۱۰۱ دلار رسیدکه در یک هفته گذشته بیش از ۳۵ دلار افت داشته است. بهای هر قطعه سکه بهار آزادی دیروز با ۲ هزار تومان کاهش به نرخ ۲۶۴ هزار تومان عرضه شد. سکه طرح قدیم نیز با ۲ هزار تومان افت قیمت تا ۲۸۴ هزار تومان پایین آمد. نیم سکه بدون تغییر و ربع سکه با ۵۰۰ تومان کاهش قیمت به ترتیب ۱۳۵ هزار تومان و ۶۸ هزار تومان فروخته شدند. در یک هفته گذشته سکه بهار آزادی ۶ هزار تومان ،سکه طرح قدیم ۵ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۵۰۰ تومان و ربع سکه ۱۰۰۰ تومان ارزان شده‌اند.

بحران کسری بودجه یونان طی یک ماه گذشته مهم‌ترین خبر اقتصادی اتحادیه اروپا بوده است. بحران اقتصادی در این کشور به شدت بر کاهش نرخ یورو در مقابل سایر ارزهای عمده از جمله دلار آمریکا موثر بوده است. برابری یورو در مقابل دلار تا ۳۴/۱ تضعیف شد که به بدترین وضعیت در ۹ ماهه اخیر رسیده بود.

مداخله آمریکا برای حل بحران مالی یونان و اعلام برخی از شاخص‌های اقتصادی همچون نرخ رشد غیرقابل انتظار تولیدات صنعتی در اروپا موجب تقویت یورو شد و برابری یورو در مقابل دلار دیروز از ۳۷/۱ فراتر رفت. نگرانی بازار طلا در خصوص انصراف چین از ذخیره‌سازی طلا در مجموع ذخایر ارزی این کشور از حجم تقاضا برای طلا به شدت کاسته است.