فاطمه بهادری

به‌رغم آنکه رییس کل بانک مرکزی در هفته گذشته از اعلام نهایی نرخ سود تسهیلات سال ۸۹ در روز سه شنبه هفته جاری خبر داده بود، اما این وعده بهمنی تحقق نیافت. این در حالی است که در جلسه روز سه شنبه شورای پول و اعتبار نیز نرخ سود نهایی برای سال آینده مورد بررسی قرار نگرفته است.

در این جلسه شورا مقرر شده، نمایندگانی از بانک مرکزی ،معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری و وزارت امور اقتصادی و دارایی در کارگروهی به بررسی موارد و ابهامات بسته بپردازند.

براین اساس به نظر می‌رسد نرخ سود بانکی در اوایل سال آینده تصویب و اعلام شود. چنانکه تجربه سال‌های گذشته نیز به همین منوال بوده است. در سال گذشته به دلیل عدم تشکیل جلسات شورای پول و اعتبار، تصمیم‌گیری‌ها در مورد نرخ سود بانکی در کمیسیون اقتصادی دولت صورت گرفت و بنابر اختلافات دولت و بانک مرکزی تعیین نهایی این نرخ به فروردین ماه سال‌ بعد موکول شد. این نرخ در اوایل سال ۸۸ به صورت ثابت اعلام شد. گرچه عده‌ای معتقد بودند این نرخ باید کاهش یابد، وعده ای دیگر همچون مسوولان بانکی بر افزایش آن با توجه به بالا بودن نرخ تورم تاکید داشتند.

تعیین نرخ سود در سال آینده کمی‌ متفاوت‌تر از سال‌های قبل خواهد بود. هدفمند کردن یارانه‌ها که از مهم‌ترین اتفاقات پیش روی اقتصادی سال آینده خواهد بود، ملاحظات در تعیین نرخ سود را بیشتر می‌کند. شاید این مساله یکی از دلایل تعلل اعضا برای تصویب نرخ باشد تا یکی از دو اظهار نظر مقامات مسوول بانکی کشور را در نظر بگیرند. یکی از این مقامات رییس کل بانک مرکزی است که به صورت ضمنی باتثبیت نرخ آن موافق است و دیگری وزیر امور اقتصادی و دارایی که اعلام کرده با توجه به کاهش نرخ تورم، زمینه برای کاهش نرخ سود مهیا است.

اما انتظار می‌رود مسوولان مربوط با توجه به سپری شدن روزهای پایانی سال جاری و تاثیرگذاری نرخ سود بانکی هر چه زودتر این رقم نهایی شود. با وجود اجرای قانون هدفمند کردن ‌یارانه‌ها و تبعات تورمی ناشی از اجرای آن و انتشار برخی اخبار مبنی بر تعیین نرخ سود شناور در فواصل زمانی سه ماه، تعیین و تصویب نرخ سود سال آینده از حساسیت‌ خاصی برخوردار است.