اتخاذ تدابیر تشویقی ویژه برای وصول مطالبات معوق بانکی

عکس: نگار متین‌نیا

رییس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی از برنامه‌ریزی برای جلوگیری از ایجاد مطالبات معوق بانکی در آینده خبر داد و گفت: یکسری عوامل تشویقی ویژه برای بازپرداخت تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است.

محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از برنامه‌ریزی برای جلوگیری از ایجاد مطالبات معوق بانکی در آینده خبرداد و گفت: در این باره یکسری آسیب‌شناسی صورت گرفته و تدابیری اندیشیده شده است. رییس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی یکی دیگر از برنامه‌ها را وصول و کاهش مطالبات معوق فعلی بانک‌ها و اقدامات انجام شده دانست و در این راستا عنوان و بیان کرد: برای اخذ این مطالبات عزم ملی وجود دارد.

وی مشتریان دارای مطالبات معوق را به دو دسته دارای حسن نیت و مشتریان دارای سوء‌ نیت تقسیم‌بندی کرد و افزود: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که مشتریان دارای حسن نیت به دلیل مسائل و وضعیت اجتماعی و اقتصادی قادر به بازپرداخت مطالبات بانکی نشده‌اند که تدابیری برای آنها از جمله ارائه فرصت یا ارائه وام‌های دیگری برای بازگشت منابع تبدیل شده به مطالبات معوق اندیشیده شده است. به گفته خاوری در مورد مشتریان دارای سوء نیت که با ارائه وثایق نادرست اقدام به اخذ تسهیلات بانکی کرده‌اند نیز اقداماتی جدی از طریق مراجع قضایی و راهکارهای قانونی صورت گرفته است. وی با اشاره به مصوبه هیات دولت در مورد آیین‌نامه تسویه وصول مطالبات معوق بانکی عنوان کرد: این مصوبه راهکارهای وصول مطالبات معوق برای مشتریان دارای حسن نیت و سوء نیت را مشخص کرده است. رییس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با بیان اینکه عوامل تشویقی برای بازپرداخت تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: اخذ وثیقه از مشتریان بانکی به ویژه در وام‌های بزرگ به دلیل این است که بانک‌ها می‌خواهند نقدینگی در دست داشته باشند. وی تصریح کرد: تعداد مشتریانی که متقاضی تسهیلات خرد هستند بسیار زیاد است، اما تعداد مشتریانی که متقاضی تسهیلات بزرگ هستند و هر یک از آنها مجری بخش بزرگی از اقتصاد کشور محسوب می‌شوند، اندک است. رفع برخی محرومیت‌ها از دریافت تسهیلات بانکی (در صورت تسویه بدهی) و بخش جریمه قراردادی تاخیر تادیه دین، حداکثر به میزان مابه‌التفاوت نرخ وجه التزام تاخیر تادیه دین از جمله تدابیر تشویقی در نظر گرفته شده برای وصول مطالبات معوق بانکی خواهد بود. همچنین در موارد استثنایی در بخش تولیدی، هیات مدیره بانک‌ها می‌توانند نسبت به بخشش حداکثر ۵۰ درصد برخی جرایم اقدام کند، مشروط بر اینکه بدهکار تمامی ‌بدهی خود را نقدا تسویه کنند. در همین حال، اصغر ابوالحسنی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح نحوه وصول مطالبات معوق بانکی، اعلام کرده است: براساس جدیدترین آمارها، رقم مطالبات معوق بانکی به بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان رسید.