روز گذشته در حالی که حواسم پرت گرفتاری‌های خودم بود و باید پولی را برای یکی از دوستان می‌فرستادم با سرعت وارد یکی از شعبه‌های بانک پاسارگاد شدم. به سرعت دفترچه حسابم را از جیب خارج کرده، شماره گرفتم و به سرعت به طرف گیشه‌ای که نوبتم بود رفتم. سلام کردم و دفترچه‌ام را تحویل دادم. مسوول گیشه دفترچه را پس داد و گفت آقا اینجا بانک پاسارگاد نیست، بانک تات است.

در کمال ناباوری به اطرافم نگاه کردم. همه چیز شبیه بانک پاسارگاد بود. نوع رنگ‌آمیزی‌، فضای فیزیکی، دیوارها، حتی نوشته‌ها، همه شبیه بود. عذرخواهی کردم و از آنجا خارج شدم.

در طول راه به راهبران بانک پاسارگاد آفرین گفتم، چرا از روزی که این بانک فعالیت خود را آغاز کرده بیشتر بانک‌های کشور از آن تقلید و سعی کرده‌اند شبیه به آن باشند. دیوارهای بیرونی، گارد محافظ شیشه‌ها، نوع قرار گرفتن صندلی، پیشخوان مناسب برای مشتری، دکورهای ساده و بی‌پیرایه، پرهیز از رنگ‌هایی که تشنج را تشدید می‌کند، لباس‌های متحدالشکل کارمندان مرد و زن موجب شده که برخی از بانک‌ها کاملا از آن تقلید کنند و اینها همه ظواهر این بانک است که موجب شده یک برند برجسته در سطح کشور ایجاد شود و نگاه کنجکاو ما را به آن معطوف کند.

ایده نو، فکر جدید و خلاق همواره برای مردم مورد توجه است و مردم از آن استقبال می‌کنند، اما این بانک خصوصیت بارز دیگری هم دارد که باید بانک‌های دیگر به آن بیشتر توجه کنند و آن اصل احترام است.

یادمان نرود که تا همین چند وقت پیش در بانک‌ها شاهد بودیم برای دریافت حقوق مان، برای دریافت پول خودمان با تحویلدار بانک درگیر می‌شدیم و کارمندی که پشت گیشه بود از ما طلبکار بود و با حالت پرخاشگرانه عنوان می‌کردند بروید آخر صف و باید ساعت‌ها سرپا می‌ایستادیم تا ایشان راضی شود پول آب و برق و گاز و تلفن و ...ما را دریافت کند.

وقتی وارد یکی از شعبه‌های بانک پاسارگاد می‌شویم شور و علاقه را در آن می‌بینیم. کارکنان این بانک به گونه‌ای معقول روشی کاملا متفاوت را در پیش گرفته‌اند و سعی می‌کنند در چند دقیقه‌ای که ما در آن مکان قرار داریم احساس ناراحتی نکنیم که قابل‌تامل است.

با آرزوی آنکه مسوولان بانک‌های جدید که از دکور بانک پاسارگاد تقلید کرده‌اند، اخلاق خوب و پسندیده آنها را نیز به کارکنان خود آموزش دهند تا بتوانیم از خدمات بانک بهتر استفاده کنیم و این حرکت موجب شود مدیران ارگان‌ها نه فقط بانک‌ها از آن یادبگیرند و جمله «حق با مشتری است» را بار دیگر تمرین کنند.

یک مشتری بانک پاسارگاد