گزارش بانک مرکزی مجموع بدهی دولت به سیستم بانکی را با رشد ۲ هزار میلیارد تومانی نسبت به مرداد ماه در مهرماه سال جاری معادل ۳۸ هزار و ۶۸۴ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان اعلام کرد.

به گزارش فارس، بانک مرکزی در جدیدترین گزارش آماری خود مجموع بدهی بخش دولتی به بانک‌ها و موسسات غیر بانکی، بانک‌های تجاری، بانک‌های غیر دولتی و موسسات غیربانکی و بانک‌های تخصصی در مهر ماه سال‌جاری را معادل ۳۸ هزار و ۶۸۴ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان اعلام کرده است. این گزارش حاکی‌است مجموع بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در مرداد ماه سال جاری معادل ۳۶ هزار و ۳۴۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برآورد شده بود که رقم مهرماه در مقایسه با آمار مرداد بیانگر۲ هزار و ۳۴۲ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان رشد است. جزئیات بدهی۳۹ هزار میلیاردی دولت به سیستم بانکی به شرح زیر است:

بانک مرکزی در آخرین گزارش خود در مهر ماه سال‌جاری بدهی بخش دولتی به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را معادل ۱۹هزار و ۳۵۲ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان اعلام کرده است. براساس این گزارش درصد رشد بدهی بخش دولتی به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی طی سال گذشته از مهر ۸۷ تا مهر ۸۸ معادل ۵/۲۹ درصد اعلام شده و این در حالی است که این بدهی‌ها در بازه زمانی مشابه از مهر ۸۶ تا مهر سال گذشته ۸/۰ درصد کاهش داشت. این گزارش حاکی‌است بدهی بخش دولتی در پایان سال گذشته به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ۱۶ هزار و ۱۲۸ میلیارد و ۱۰ میلیون تومان اعلام شد. طبق گزارش بانک مرکزی، میزان بدهی بخش دولتی به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی در مهر سال‌جاری نسبت به پایان سال گذشته معادل ۳ هزار و ۲۲۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان افزایش یافته است. این گزارش حاکی است بدهی بخش دولتی به بانک‌های تجاری در مهر ماه ۸۸ با رشد ۱/۱۳ درصدی نسبت به اسفند سال گذشته معادل ۱۵ هزار و ۶۸۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شد. بدهی بخش دولتی به بانک‌های تجاری در هفت ماهه ابتدایی سال گذشته با کاهش ۵/۳ درصدی نسبت به اسفند ۸۶ در ماه پایانی سال ۸۷ معادل ۱۳ هزار و ۸۷۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان بود. بر این اساس در طول هفت ماه نخست سال‌جاری بدهی بخش دولتی به بانک‌های تجاری در مقایسه با سال گذشته معادل ۷۸۱یک هزار و ۸۱۲ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، بدهی بخش دولتی به بانک‌های غیردولتی و موسسات غیر بانکی در مهر سال ۸۸ با رشد ۹/۲۷۰ درصدی نسبت به اسفندماه سال گذشته یک هزار و ۶۷۰ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان برآورد شده است.

این گزارش حاکی است، بدهی بخش دولتی به این بانک‌ها و موسسات در پایان سال گذشته معادل ۴۵۰ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان اعلام شده بود و این رقم در مهر سال ۸۸ در مقایسه با پایان سال ۸۷ معادل یک هزار و ۲۲۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. رقم مذکور در مهر سال ۸۷ در شرایطی گزارش شده بود که بدهی بخش دولتی به بانک‌های غیر دولتی و موسسات غیربانکی نسبت به اسفند سال ۸۶ بیش از ۵۰۰ درصد تغییر داشته است. بانک مرکزی میزان رشد این بخش از بدهی‌های دولت به بانک‌های غیردولتی و موسسات غیر بانکی را در بازه زمانی یکساله مهر ۸۷ تا مهر ۸۸ معادل ۸/۱۶۵ درصد اعلام کرده است. این در حالی است که رقم مذکور طی مدت مشابه ۸۶ تا ۸۷ بیش از ۶۵ درصد کاهش یافته است. این گزارش حاکی است بدهی بخش دولتی به بانک‌های تخصصی در مهر سال جاری نسبت به اسفند سال ۸۷ با رشد ۷/۱۰ درصدی معادل یک هزار و ۹۹۷ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان اعلام شده است. این رقم در پایان سال گذشته یک هزار و ۸۰۵ میلیارد و ۱۰ میلیون تومان گزارش شده بود. بدهی بخش دولتی به بانک‌های تخصصی از مهر سال گذشته تا مهر سال‌جاری با رشد ۳/۱۰۴ درصدی نسبت به رقم سال ۸۷ معادل ۱۹۲ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.