فرشباف گفت: تذکرات بیمه مرکزی به شرکت‌های نرخ‌شکن بیمه‌ای آشکار خواهد بود.

جواد فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با موج با اشاره به نرخ‌شکنی برخی شرکت‌های بیمه‌ای پس از آزادسازی تعرفه‌ها، اظهار داشت: اگر این شرکت‌ها به تذکرات بیمه مرکزی توجه نکنند، نه تنها با آنها برخورد می‌شود، بلکه اعلام تذکر نیز به صورت آشکار صورت می‌گیرد.

وی افزود: اگر این شرکت‌های بیمه‌ای به نرخ‌شکنی خود در بازار بیمه ادامه دهند، به شورای عالی بیمه معرفی می‌شوند.رییس کل بیمه مرکزی همچنین به ارائه اطلاعات اشتباه از سوی این شرکت‌ها به بیمه مرکزی اشاره کرد و افزود: برخی از این شرکت‌های بیمه‌ای قراردادی منعقد و الحاقیه‌ای به آن اضافه کردند، اما این الحاقیه را به بیمه مرکزی ارائه ندادند.فرشباف در ادامه ارائه نرخ‌های غیر مناسب از سوی شرکت‌های بیمه‌ای را به منظور حذف رقیبان مورد اشاره قرار داد.وی متذکر شد: اگر دامپینگ از سوی شرکت‌های بیمه‌ای ادامه پیدا کند، فعالیت این شرکت‌ها به صورت زمانی و رشته‌ای محدود می‌شود.

امسال هیچ شرکت بیمه‌ای با جریمه محرومیت مواجه نشد

همچنین معاون نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران اعلام کرد: در سال ۱۳۸۸ هیچ شرکت بیمه‌ای با جریمه محرومیت مواجه نشد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت بیمه،‌ «رحیم مصدق» گفت: امسال در همه مواردی که شرکت‌های بیمه تخلف کرده‌اند، موضوع با تذکر بیمه مرکزی به شرکت بیمه یا مدیر مربوطه، مرتفع شده و خوشبختانه هیچ موردی که منجر به تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شود، وجود نداشته است.

عضو هیات عامل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه بیمه مرکزی در نظارت بر شرکت‌های بیمه سختگیرانه عمل می‌کند و به هیچ وجه در مقابل تخلفات اغماض نکرده و نخواهد کرد، افزود: براساس مقررات رسیدگی به تخلفات در چند مرحله انجام می‌شود که شامل تذکر، برخورد با مسوولان فنی شرکت، تعلیق فعالیت در یک یا چند رشته و در صورت تکرار لغو پروانه فعالیت در آن رشته می‌شود.

مصدق با تقدیر از پایبندی شرکت‌های بیمه به اصول اخلاقی و حرفه‌ای و رعایت مشتری‌مداری که در سال‌های اخیر جایگاه ممتازی را برای صنعت بیمه کشور رقم زده است، گفت: یکی از الزامات آزادسازی این است که بیمه مرکزی در مقابل دامپینگ یعنی فعالیت‌هایی که با هدف خارج کردن رقبا از بازار توسط شرکت‌های بیمه انجام می‌شود مقابله کند.

وی تصریح کرد: هرچند در نتیجه آزادسازی تعیین نرخ به شرکت‌های بیمه واگذار شده است، اما بیمه مرکزی با قیمت‌های غیرواقعی مقابله می‌کند و به هر حال رعایت نرخ متعارف بازار و موازین فنی در تعیین قیمت باید رعایت شود.

معاون نظارت بیمه مرکزی یادآور شد: بیمه مرکزی به عنوان نماینده دولت وظیفه تهیه آمار و اطلاعات از صنعت بیمه کشور را نیز به عهده دارد و بنابراین شرکت‌های بیمه موظفند اطلاعات مورد درخواست بیمه مرکزی را به صورت شفاف، دقیق و به هنگام ارائه کنند. مصدق در پایان با بیان اینکه اعمال نظارت موثر و کارا بدون اطلاعات دقیق ممکن نیست، گفت: در صورتی که اطلاعات ارائه شده هر کدام از ویژگی‌های فوق را نداشته باشد، فاقد ارزش است و علاوه بر آن تخلف محسوب و طبق مقررات با آن برخورد می‌شود.