ایران یک میلیارد یورو اوراق ارزی منتشر می‌کند

عکس: حمید جانی‌پور

مدیرعامل بانک ملت از فروش اوراق مشارکت ارزی برای توسعه فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی به ارزش یک میلیارد یورو خبر داد و گفت: این اوراق از ۱۹ اسفند ماه و به مدت ۴ ماه عرضه خواهد شد و سود در نظر گرفته شده برای آن ۸ درصد است.

به گزارش برنا، علی دیواندری در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، اظهار کرد: این اوراق ارزی است و در تمام شعب بانک ملت در خارج از کشور به جز کشور آمریکا به فروش خواهد رسید.

وی افزود: انتشار این اوراق به منظور جذب سرمایه خارجی صورت گرفته است و هیچ محدودیتی برای خریداران وجود نخواهد داشت. با این وجود اگر تقاضا بیش از حد پیش‌بینی شده باشد، متقاضیانی که زودتر ثبت‌نام کرده‌اند در اولویت خواهند بود.

دیواندری در خصوص محل بازپرداخت سود این اوراق گفت: سود اوراق مشارکت از طریق فروش محصولات این ۴ فاز تامین خواهد شد و بانک ملت نیز پرداخت سود و اصل پول را تضمین خواهد کرد. مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه سود در نظر گرفته شده برای این اوراق ۸ درصد در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به رقم سود پرداختی به اوراق مشارکت مورد نظر پیش‌بینی می‌شود که استقبال خوبی از این طرح صورت بگیرد.

وی درباره زمان پرداخت سود این اوراق گفت: پرداخت سود در سررسیدهای معین توسط واحدهای عرضه و به نرخ یورو پرداخت خواهد شد؛ در عین حال شرایط اوراق نظیر معافیت از مالیات در گرو قوانین بانکی کشور عرضه‌کننده اوراق خواهد بود.

دیواندری خاطرنشان کرد: این اوراق بی‌نام بوده و دارنده اوراق، مالک آن خواهد بود؛ البته مشخصات خریدار در شعب و بانک‌های منتخب برای فروش ثبت و نگهداری می‌شود.

وی درباره قطعات مشخص شده برای اوراق مشارکت نیز یادآور شد: این اوراق در قطعات یک هزار، ۵ هزار، ۱۰ هزار، ۵۰ هزار و یکصد هزار یورویی منتشر می‌شود و دارندگان اوراق می‌توانند برای فروش اوراق خود قبل از انقضای سررسید آن به شعب و بانک‌های منتخب مراجعه و نسبت به فروش اوراق به مبلغ اسمی ‌و با محاسبه سودهای متعلقه به صورت روزشمار اقدام کنند.

مدیر عامل بانک ملت درباره سود حاصل از فروش اوراق گفت: به این اوراق در قبل از پایان سال اول انتشار ۵/۵ درصد سود، سال دوم ۶ و سال سوم ۷ درصد سود تعلق خواهد گرفت.

دیواندری درباره شرایط خریداران گفت: ایرانیان خارج از کشور و داخل کشور که دارای منابع ارزی در خارج از کشور هستند و همچنین کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند این اوراق را تهیه کنند.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از مواردی نظیر سرقت و مفقودی در صورتی که خریدار مایل باشد می‌تواند اوراق را به صورت امانی نزد بانک ملت نگهداری و در سررسیدهای مقرر سود آن را دریافت کند.

براساس این گزارش، در راستای جز «ه» بند ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۸۸ کل کشور و بر اساس تصویب نامه شماره ت ۴۳۵۰۳ «ه» به تاریخ ۲۹/۷/۸۸ هیات وزیران و مصوبه مورخ ۱۴/۱۱/۸۸ کارگروه راهبری، اوراق مشارکت به ارزش یک میلیون یورو به منظور توسعه فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی صادر و از ۱۹ اسفند ماه جاری به مدت ۴ ماه در شعب بانک ملت در خارج از کشور عرضه خواهد شد.

شرکت نفت و گاز پارس به عنوان ناشر؛ بانک ملت به عنوان مسوولیت عامل و کارگزار فروش اوراق و شرکت ملی نفت ایران نیز به عنوان ضامن، پرداخت اصل و سود اوراق را تضمین خواهد کرد.