رییس کل بانک مرکزی شایعات مربوط به ورشکستگی بانک‌ها را رد کرد و گفت: بانک مرکزی منتظر اصلاح مصوبه حضور بانک‌های خارجی در کشور توسط مجلس است.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با مهر، درباره حضور بانک‌های خارجی در کشور، با بیان اینکه شرایط حضور بانک‌های خارجی در کشور باید تسهیل شود، گفت: بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند در مجموع ۵ تا ۱۰ درصد سهام یک بانک را داشته باشد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: این در حالی است که خارجی‌ها برای حضور در بخش بانکی کشورمان خواستار حضور یک یا دو عضو در هیات مدیره هستند که حضور یک نفر در هیات مدیره، داشتن حداقل ۸/۱۶ درصد سهام بانک را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: با توجه به این امر باید اجازه دهیم آنها نسبت سهام بیشتری در بانک‌های کشور داشته باشند که به این منظور بانک مرکزی با دولت و مجلس شورای اسلامی ‌مکاتباتی را انجام داده و منتظر اصلاح مصوبه مربوطه هستیم.

مهلت موسسات اعتباری تمدید نشد

رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساماندهی بیش از ۹۰ درصد موسسات و تعاونی‌های اعتباری از طریق اعطای مجوز یا موافقت اصولی بیان کرد: از این پس مجوزهای صادره از سوی بانک مرکزی ملاک عمل موسسات و تعاونی‌های اعتباری و صندوق‌ها خواهد بود. وی اضافه کرد: بانک مرکزی هیچ‌گونه تمدیدی پس از مهلت اعلام شده (پایان آذر ماه) برای موسسات و تعاونی‌ها و غیره اعلام نکرد و در مورد تعطیلی موسسات غیرمجاز و تعاونی‌های اعتباری فاقد مجوز به نیروی انتظامی ‌نامه نوشتیم و تکلیف خود را انجام دادیم و موسسات بدون مجوز قطعا از این پس با مشکل مواجه خواهند شد.

ورشکستگی بانک‌ها

بهمنی شایعات مربوط به ورشکستگی بانک‌ها را رد کرد و گفت: بانک‌هایی مثل بانک ملی با داشتن ۵۹۰ هزار میلیارد ریال دارایی نه تنها از پشتوانه دولت برخوردار است، بلکه از سرمایه‌های مردم تشکیل شده‌اند ودلیلی ندارد که ورشکست شوند.