بدهی بخش غیردولتی به چهار بانک تخصصی کشاورزی، مسکن، صنعت و معدن و توسعه صادرات حدود ۲۲ درصد از کل بدهی‌های شبکه بانکی است. بیش از یک‌پنجم بدهی بخش غیردولتی (خصوصی) به چهار بانک تخصصی تعلق دارد.

به گزارش ایلنا، بدهی بخش غیردولتی به چهار بانک تخصصی کشاورزی، مسکن، صنعت و معدن و توسعه صادرات حدود ۲۲ درصد از کل بدهی‌های شبکه

بانکی است؛ در حالی که بدهی این بخش به سایر بانک‌های تجاری اعم از خصوصی و دولتی و حتی موسسه‌های مالی و اعتباری دارای مجوز حدود ۷۸ درصد کل بدهی به بانک‌ها است.

حجم بدهی بخش غیردولتی به چهار بانک تخصصی در پایان شهریور سال جاری حدود ۴۲ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان است؛ در حالی که رقم کل بدهی این بخش به شبکه بانکی به ۱۹۵ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان می‌رسد.

نسبت بدهی بخش غیردولتی به کل بانک‌ها در چهار بانک خصوصی حدود ۲۲ درصد است.

مابقی بدهی بخش غیردولتی در بانک‌های تجاری شکل گرفته که نسبت آن به کل بدهی این بخش به شبکه بانکی حدود ۷۸ درصد است.

این نسبت در بانک‌های تخصصی از فروردین ۸۸ تا مرداد سال جاری به ترتیب حدود ۴/۲۱ درصد، ۵/۲۱ درصد، ۵/۲۱ درصد، ۵/۲۱ درصد و ۷/۲۱ درصد است.

بررسی این نسبت در سال‌های قبل یعنی ۸۴ تا ۸۷ نشان می‌دهد بدهی بخش غیردولتی در بانک‌های تخصصی نسبت به بدهی این بخش در شبکه بانکی در نیمه نخست سال جاری کمتر از نسبت ثبت شده در سال ۸۴ است.

اگر به آمار ارائه شده در تارنمای بانک مرکزی توجه کنیم در می‌یابیم نسبت بدهی بخش غیردولتی در بانک‌های تخصصی در سال‌های ۸۴ تا ۸۷ به ترتیب حدود ۵/۲۳ درصد، ۹/۲۲ درصد، ۷/۲۰ درصد و ۳/۲۱ درصد است که نشانگر روند کاهشی در بدهی بخش‌خصوصی به بانک‌های تخصصی است.