197 هزار میلیارد تومان مانده سپرده‌ها  193 هزار میلیارد تومان مانده تسهیلات

سپرد‌ه‌های بخش غیر دولتی در بانک‌های کشور در مهر ماه سال جاری با ۴/۱۳ درصد افزایش نسبت به پایان سال گذشته بالغ بر ۱۹۷ هزار میلیارد تومان اعلام شد. همچنین طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی مجموع سپرده‌های بخش غیر دولتی در مهر ماه سال جاری معادل ۱۹۷ هزار و ۷۴۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

براساس این گزارش، سپرده‌های بخش غیر دولتی در مهر ماه سال جاری نسبت به پایان سال گذشته با رشد ۴/۱۳ درصد معادل ۲۳ هزار و ۳۸۱ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در پایان سال ۸۷ سپرده‌های بخش غیردولتی معادل ۱۷۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان اعلام شده بود. از مجموع سپرده‌های بخش غیر دولتی در مهر ماه سال‌جاری معادل ۱۲۶ هزار و ۹۲۷ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان مربوط به بانک‌های تجاری، ۲۴ هزار و ۸۵۶ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان مربوط به بانک‌های تخصصی و ۴۵ هزار و ۹۵۷ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان به بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی بوده است.

کاهش ۲ درصدی سپرده‌های دیداری

این گزارش حاکی‌ است، سپرده‌های دیداری در مهر سال ۸۸ با کاهش ۷/۲ درصدی معادل ۳۵ هزار و ۷۹۴ میلیارد و ۳۱۰میلیون تومان اعلام شده است. سپرده‌های دیداری در پایان سال ۸۷ با کاهش ۳/۱۹ درصدی در طول سال معادل ۳۶ هزار و ۷۷۱ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان برآورد شده بود. بنابراین گزارش سپرده‌های دیداری در مهر سال جاری در مقایسه با آمار ارائه شده در پایان سال ۸۷ معادل ۹۷۷ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

از مجموع سپرده‌های دیداری معادل ۲۹ هزار و ۲۳۳ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۸ به سپرده‌های جاری و ۲ هزار و ۳۲۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به خالص چک‌ها مربوط می‌شود.

نکته حائز اهمیت در این بین این است که رشد خالص چک‌ها در مهر سال جاری نسبت به اسفند سال ۸۷ با ۶/۳۲ درصد کاهش مواجه شده است.

رشد ۱۷ درصدی سپرده‌های غیردیداری

طبق گزارش بانک مرکزی مجموع سپرده‌های غیردیداری در مهر سال جاری نسبت به اسفند سال ۸۷ با رشد ۷/۱۷ درصدی معادل ۱۶۱ هزار و ۹۴۷ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان برآورد شده است.

این گزارش حاکی ‌است مجموع سپرده‌های غیردیداری در پایان سال ۸۷ با رشد ۶/۲۴ درصدی معادل ۱۳۷ هزار و ۵۸۸ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود.

مجموع سپرده‌های غیردیداری در هفت ماه ابتدایی سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته معادل ۲۴ هزار و ۳۵۹ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

رشد ناچیز قرض‌الحسنه پس‌انداز

براساس این گزارش، مجموع حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در مهر سال ۸۸ با رشد ۸/۵ درصدی نسبت به سال ۸۷ معادل ۱۶ هزار و ۲۸۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در پایان سال گذشته با رشد ۱/۱ درصدی نسبت به ابتدای سال، معادل ۱۵ هزار و ۳۹۴ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان گزارش شده بود. طبق گزارش بانک مرکزی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در مهر سال ۸۸ در مقایسه با سال ۸۷ تنها ۸۹۴ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

افزایش ۲۷ درصدی تسهیلات قرض‌الحسنه

گزارش بانک مرکزی بیانگر این موضوع است که از مجموع حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز ۸ هزار و ۹۹ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان از طرف بانک‌ها و موسسات اعتباری به متقاضیان تسهیلات پرداخت شده است.

رقم مذکور در مهر سال ۸۸ در مقایسه با اسفند سال ۸۷ از ۲/۲۷ درصد رشد برخوردار شده است. این گزارش حاکی است: میزان تسهیلات پرداختی در قالب قرض‌الحسنه در مهر سال‌جاری در مقایسه با پایان سال ۸۷ معادل یک هزار و ۷۳۰ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

تسهیلات پرداختی در قالب قرض‌الحسنه در پایان اسفند سال گذشته معادل ۶ هزار و ۳۶۹ میلیارد ریال بود.

رشد ۱۰ درصدی حساب صندوق پس‌اندار مسکن

این گزارش حاکی ‌است، مجموع حساب صندوق پس‌انداز مسکن در مهر سال جاری با رشد ۲/۱۰ درصدی معادل ۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان گزارش شده است. حساب صندوق پس‌انداز مسکن در سال ۸۷ با کاهش رشد ۶/۲۰ درصدی معادل ۳ هزار و ۳۲۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان برآورد شده بود. براساس این گزارش حساب صندوق پس‌انداز مسکن در مهر سال ۸۸ در مقایسه با اسفند سال ۸۷ معادل ۳۳۷ میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان افزایش داشته است.

رشد ۱۹ درصدی سرمایه‌گذاری‌های مدت‌دار

طبق این گزارش مجموع سرمایه‌گذاری مدت‌دار در مهر سال جاری با رشد ۶/۱۹ درصدی معادل ۱۴۰ هزار و ۸۷۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان اعلام شده است. مجموع سرمایه‌گذاری مدت‌دار در سال گذشته با رشد ۶/۲۸ درصدی معادل ۱۱۷ هزار و ۷۶۴ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان اعلام شده بود.

براساس این گزارش، مجموع سرمایه‌گذاری مدت دار در مهر سال جاری در مقایسه با سال ۸۷ معادل ۲۳ هزار و ۱۰۸میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

همچنین تسهیلات پرداختی بانک‌های دولتی و خصوصی و موسسات اعتباری در یکسال منتهی به مهرماه امسال با افزایش ۶/۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در اسفند ۸۷ به بیش از ۱۹۳ هزار میلیارد تومان رسید. به گزارش خبرنگار مهر، تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری در یکسال منتهی به پایان مهرماه امسال به بیش از ۱۹۳ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان رسید، این در حالی است که این رقم در یکسال منتهی به اسفند سال ۸۷ بیش از ۱۸۱ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان بود.

برهمین اساس، تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در یکسال منتهی به پایان مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه در پایان اسفند سال ۸۷ معادل ۶/۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

۳/۳۹ درصد از وام‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری فروش اقساطی، ۱/۲۱ درصد مشارکت مدنی، ۵ درصد مضاربه، ۸/۳ درصد جعاله، ۶/۱ درصد سلف، ۲/۴ درصد قرض‌الحسنه، ۲/۱ درصد اجاره به شرط تملیک، ۵/۱ درصد مشارکت حقوقی، ۷/۰ درصد سرمایه‌گذاری مستقیم و ۶/۲۱ درصد سایر بود.بانک‌های تجاری در یکسال منتهی به پایان مهرماه امسال بیش از ۱۱۴ هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که نسبت به پایان اسفند ماه سال ۸۷ حدود ۷/۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین تسهیلات پرداختی بانک‌های تخصصی در یکسال منتهی به پایان مهرماه امسال به بیش از ۴۳ هزار و ۳۳ میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه در پایان اسفند سال ۸۷ معادل ۳/۸ درصد افزایش یافت.در همین حال، بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری در همین مدت بیش از ۳۵ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که نسبت به پایان اسفند سال ۸۷ معادل ۳/۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رشد ۴ درصدی سپرده قانونی بانک‌ها

سپرده قانونی بانک مرکزی در مهر سال جاری با رشد ۲/۴ درصدی نسبت به پایان سال گذشته معادل ۲۳ هزار و ۴۶۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان اعلام شد.به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا» بانک مرکزی در آخرین گزارش خود میزان سپرده‌ بانک‌ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی را در مهر ماه سال‌جاری ۲۹ هزار و ۲۴۲ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

این رقم درحالی اعلام شده که میزان سپرده‌ بانک‌ها و موسسات اعتباری در اسفند سال ۸۷ معادل ۳۳ هزار و ۴۴۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان اعلام شده بود. میزان رشد سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری در بانک مرکزی در سال ۸۷ معادل ۶/۲۰ درصد گزارش شده بود، در حالی‌که در مهر ماه سال‌جاری این نرخ منفی ۶/۱۲ درصد اعلام شده است. طبق گزارش بانک مرکزی، سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری در مهر ماه سال ۸۸ در مقایسه با پایان سال ۸۷ معادل ۴ هزار و ۲۰۶ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

این گزارش حاکی است در مهر ماه سال‌جاری معادل ۲۳ هزار و ۴۶۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان از مجموع سپرده‌ بانک‌ها و موسسات اعتباری در بانک مرکزی مربوط به سپرده قانونی است.

بنابراین گزارش، میزان سپرده قانونی در مهر سال ۸۸ نسبت به پایان سال ۸۷ معادل ۲/۴ درصد رشد داشته است. حجم سپرده‌های قانونی نزد بانک مرکزی در پایان سال ۸۷ معادل ۲۲ هزار و ۵۲۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان بود.