گروه بازار پول - در حالی که بهمنی رییس کل بانک مرکزی در اواخر هفته گذشته نرخ تورم را ۵/۱۱ درصد عنوان کرد، روز گذشته بانک مرکزی به صورت رسمی اعلام کرد:شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن ماه امسال با ۶/۰ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۳/۱۱درصد رسید. نرخ تورم در دی ماه نسبت به ماه قبل از آن بدون تغییر و در آذر ماه نسبت به ماه قبل از آن ۳/۱درصد افزایش داشت. رییس کل بانک مرکزی تورم پایان سال را در حد ۵/۱۰ درصد پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: کاهش تورم امسال در طول ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، ۹/۸ درصد رشد داشته است. بانک مرکزی تاکید کرد: با توجه به اینکه نرخ تورم در دی ماه ۱۳۸۸ برابر با ۲/۱۲ درصد بوده است، روند کاهشی نرخ تورم دربهمن ماه ۱۳۸۸ نیز ادامه یافته است. در عین حال حجم نقدینگی به عنوان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر نرخ تورم در تازه‌ترین گزارش به نقل از قائم مقام بانک مرکزی به ۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که نشان از رشدی ۲/۱۴ درصدی است. براساس گزارش رسمی بانک مرکزی، حجم نقدینگی در مهر ماه امسال به ۲۱۲ هزار و ۴۵ میلیارد تومان رسیده است.

در حالی که نرخ تورم در بهمن ماه امسال به ۳/۱۱ درصد کاهش یافت که نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه سال ۸۷ معادل ۴/۲۵ درصد بود.

نرخ تورم در فروردین ماه امسال ۴/۲۵ درصد، اردیبهشت ماه ۶/۲۳ درصد، خردادماه ۵/۲۲ درصد، تیرماه ۵/۲۱ درصد، مردادماه ۲/۲۰ درصد، شهریور ماه ۵/۱۸ درصد، مهرماه ۷/۱۶ درصد، آبان ماه ۱۵ درصد، آذر ماه ۷/۱۳ درصد و در دی ماه ۲/۱۲ درصد بوده است. رییس کل بانک مرکزی در ادامه کاهش نرخ تورم را ناشی از عوامل متعددی مانند کنترل نقدینگی، تقویت نظارت در تزریق منابع و مقابله با سفته بازی پول اعلام کرد.