گروه بازار پول- قائم‌مقام بانک مرکزی از افزایش حجم نقدینگی کشور به ۲۱۷ هزار میلیارد تومان و رشد ۲/۱۴ درصدی خبر داد. حمید پورمحمدی در کنفرانس توسعه نظام تامین مالی، نقدینگی کنونی موجود در کشور را ۲۱۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. این در حالی است که دیروز گزارش رسمی بانک مرکزی از نقدینگی کشور تا پایان مهرماه سال جاری انتشار یافت، به موجب این گزارش حجم نقدینگی در مهر ماه امسال به ۲۱۲ هزار و ۴۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است که رشد ۲/۲۵ درصدی را طی یک سال منتهی به مهر نشان می‌دهد.

نقدینگی تا پایان مهرماه از ۲۱۲ هزار میلیارد تومان گذشت

به گزارش باشگاه خبری «توانا» بانک مرکزی در آخرین گزارش خود حجم نقدینگی در مهر ماه سال جاری را ۲۱۲ هزار و ۴۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. بنابراین گزارش نرخ رشد نقدینگی طی هفت ماه ابتدایی سال جاری ۵/۱۱ درصد اعلام شده است. حجم نقدینگی در پایان سال ۸۷ معادل ۱۹۰ هزار و ۱۳۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شده بود که طی این مدت ۲۱ هزار و ۹۰۹ میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان افزایش یافته است. این گزارش حاکی است نرخ رشد نقدینگی طی یک ساله منتهی به مهر سال‌جاری به ۲/۲۵ درصد رسیده است. بنابراین گزارش در مهر سال جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان از حجم نقدینگی به عنوان پول و ۱۶۱ هزار میلیارد تومان به عنوان شبه پول گزارش شده است.

بدهی ارزی بانک مرکزی کاهش یافت

بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در مهر ماه سال جاری با ۹/ ۲۲ درصد کاهش نسبت به پایان سال گذشته به ۱۶ هزار و ۵۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید. طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی بدهی‌های ارزی این بانک در مهر ماه سال جاری با ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان کاهش نسبت به پایان سال گذشته به ۱۶ هزار و ۵۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. براساس این گزارش بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در طول مهر ماه سال ۸۸ نسبت به اسفند ماه سال ۸۷ معادل ۲۲.۹ درصد کاهش داشته است. این گزارش حاکی‌ است؛ رشد بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در مهر سال ۸۷ در مقایسه با اسفند سال ۸۶ معادل ۷/۱۴ درصد و میزان این بدهی‌ها نیز در پایان سال گذشته ۲۱ هزار و ۴۴۶ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان اعلام شده بود.