دنیای اقتصاد- به دنبال انتشار اخباری مبنی بر اینکه دو گزینه جدید برای تعیین نرخ ارز در دستور کار دولت قرار گرفته، معاون ارزی بانک مرکزی تغییر در نظام ارزی فعلی را منتفی دانسته و اعلام کرده است که سیاست فعلی در بازار ارز یعنی همان نظام ارزی شناور مدیریت شده را ادامه خواهیم داد. چند روز پیش برخی منابع خبری اعلام کردند که احتمال دارد دولت نرخ ارز را به طور کامل آزاد کند و یا اینکه یک نرخ ترجیحی بالاتر از نرخ فعلی برای حمایت از تولید و صادرات در نظر بگیرد که به معنای دونرخی شدن ارز خواهد بود. معاون ارزی بانک مرکزی:

نظام ارزی شناور مدیریت شده تغییر نمی‌کند

معاون ارزی بانک مرکزی امکان تغییر در سیاست‌های ارزی کشور را منتفی دانست و اعلام کرد: نهادی که مسوولیت صندوق توسعه ملی را از سال آینده بر عهده خواهد گرفت، هنوز مشخص نیست و قانون آن را مشخص خواهد کرد.

ناصر برهانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ سیاست‌های ارزی کشور و منتقدانی که خواهان تغییر این سیاست‌ها هستند، گفت: ما در زمینه‌ سیاست‌های ارزی کشور یک مدل شناور مدیریت شده داریم که از روندهای موجود در سطوح بین‌المللی تبعیت می‌کنند. وی گفت: بنابراین سیاستی را که از پیش در زمینه‌ نرخ ارز داشته‌ایم، با همان روند قبلی ادامه خواهیم داد. او درباره‌ امکان هر گونه تغییر یا انعطاف در سیاست‌های ارزی کشور اظهار کرد: فکر نمی‌کنم وقتی روندی طی شده و به نتیجه رسیده، آن را تغییر دهیم.

معاون ارزی بانک مرکزی درباره‌ انتقاداتی که به این سیاست‌ها می‌شود، اظهار کرد: در بررسی‌های‌مان به چنین نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. او بار دیگر از اعلام موجودی حساب ذخیره‌ ارزی کشور خودداری کرد و گفت: از این حساب استفاده و تسهیلاتی پرداخت می‌شود و با توجه به روندی که استفاده از این حساب دارد، مانده‌ آن کاهش می‌یابد، اما دارای ورودی و خروجی است.

وی درباره‌ مالیات تسعیر ارز در بودجه‌ ۱۳۸۹ گفت: از رقم این مالیات اطلاعی ندارم و نمی‌دانم اصلا در بودجه سال ۱۳۸۹ در نظر گرفته شده یا خیر، اما معتقدیم وضع کردن مالیات بر تسعیر دارایی ارزی منطقی نیست و نباید مشمول مالیات شود. این نگرش اصولی ماست، اما اگر به صورت قانون درآید ما از قانون تبعیت می‌کنیم.