کل اسکناس و مسکوک منتشر شده توسط بانک مرکزی در شهریور سال جاری نسبت به ماه مشابه سال ۸۷ حدود ۷/۵۳ درصد و اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها حدود ۴/۷۱ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایلنا، کل اسکناس و مسکوک منتشر شده توسط بانک مرکزی تا پایان شهریور سال ۸۸ حدود ۲۱۹ هزار و ۸۳ میلیارد ریال بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل؛ یعنی شهریور سال ۸۷ حدود ۷/۵۳ درصد رشد کرده است. از این میزان اسکناس و مسکوک منتشر شده حدود ۶۰ هزار و ۷۲۲ میلیارد ریال در شهریور سال جاری نزد بانک‌ها بوده است. این رقم نسبت به شهریور سال گذشته حدود ۴/۷۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد، اسکناس و مسکوک منتشر شده در شهریور ماه سال‌جاری کمترین رشد را در شش ماهه نخست سال‌جاری دارا بوده است. برای نمونه رشد اسکناس و مسکوک منتشر شده از فروردین تا مردادماه سال جاری نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل به ترتیب حدود ۱۳۲ درصد، ۱۳۴ درصد، ۱۳۹ درصد، ۱۴۴ درصد و ۸۰ درصد بوده؛ در حالی که رقم این شاخص در شهریور سال‌جاری نسبت به ماه مشابه سال ۸۷ حدود ۷/۵۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اما بررسی سه ماه اول سال‌جاری با سه ماه دوم آن بیانگر این نکته است که حجم اسکناس و مسکوک منتشر شده در سه ماه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸/۲ درصد رشد دارد؛ در حالی که این شاخص در سه ماه دوم سال‌جاری نسبت به سه ماه دوم سال قبل حدود ۷/۵ درصد رشد داشته است.

رشد اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها در شهریور سال‌جاری نیز مانند کل اسکناس و مسکوک منتشر شده توسط بانک مرکزی نسبت به ماه‌های قبل؛ یعنی فروردین تا مرداد ماه کاهش یافته است. ارقام آورده شده در نماگرهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها از فروردین تا مرداد نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل به ترتیب حدود ۳۳۴ درصد، ۳۲۱ درصد، ۳۰۷ درصد، ۳۱۴ درصد و ۸۹ درصد است. در حالی که رشد اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها در شهریور سال‌جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود ۴/۷۱ درصد است.

بررسی روند اسکناس و مسکوک منتشر شده توسط بانک‌مرکزی و اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها نشان می‌دهد هر دو شاخص مزبور رشد داشته‌اند؛ اگرچه آهنگ رشد آنها کاهش یافته است.