بسیاری از صرافی‌ها ریال را به ارزهای دیگر تبدیل نمی‌کنند

بسیاری از صرافی‌ها در سایر کشورها حاضر نیستند ریال را به ارزهای دیگر تبدیل کنند. حمید حسینی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با ایلنا، دلیل این امر را این‌گونه توضیح می‌دهد: مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود صرافی‌ها تمایلی به تبدیل ریال ایران به دیگر ارزها نداشته باشند این است که در آغاز انقلاب، دولت وقت ایران برای جلوگیری از خروج سرمایه‌ها از ایران اعلام کرد ریال خارج از ایران فاقد اعتبار است. از آن روز تاکنون، هیچ تلاشی برای رفع این معضل از سوی مقامات ایرانی انجام نشده است. دلیل دیگری نیز در این بین اهمیت دارد و آن تحمیل تحریم به ایران است. بسیاری از صرافی‌ها به همین دلیل اخیر از پذیرش ریال ایران و تبدیل آن به سایر ارزها امتناع می‌کنند.

به تازگی دولت ایران برای رفع موانع موجود بر سر راه فعالیت‌های بازرگانی ایران در رایزنی اخیری که در کشور ترکیه انجام شد، با کشور ترکیه به توافق رسید بازرگانان ترک در معاملات تجاری ریال به ایران بدهند و در مقابل ایرانیان نیز لیر ترکیه را به بازرگانان ترک پرداخت کنند. اگرچه این تصمیم مطلوب ارزیابی می‌شود، اما در روند تجاری ایران تاثیر چندانی ندارد. حسینی در این‌باره می‌گوید: حساب‌های مالی تمام شرکت‌های بازرگانی به دلار است، تمام LCهای گشایش یافته نیز به دلار انجام می‌شوند، حتی برخی کشورها مانند چین که بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است، LC را تنها با دلار می‌پذیرند. نظام بانکی ایران نیز اعتبارات اسنادی دلاری گشایش نمی‌کند. با این تفاسیر مشکلات تجار ایرانی همچنان باقی است. گشایش اعتبارات اسنادی در سایر کشورها، اسنادسازی و قبول ریسک از جمله معضلات این گروه از بازرگانان است.

بنابراین به نظر می‌رسد اقدام اخیر دولت ایران در چرخه مبادلات ایرانیان تاثیر چندانی نداشته باشد. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران پیشنهاد می‌کند: مسائل موجود برای پذیرش ریال ایران در دنیا حل شود و ارزش این واحد پولی افزایش یابد تا قابل پذیرش برای سایر

کشورها باشد. هرچند به نظر می‌رسد در صورتی که این معضل حل شود، تحریم ایران همچنان به عنوان مشکلی پابرجا وجود داشته باشد.