عضو شورای عالی کار با ابراز شگفتی از تک رقمی شدن نرخ تورم در پایان سال که بانک مرکزی خبر داده است،‌ گفت: کارگران از کاهش نرخ تورم در کشور خوشحال هستند، اما در شرایط کنونی، اثر قابل لمس این موضوع حس نمی‌شود. ولی‌ا... صالحی در گفت‌وگو با فارس در واکنش به اظهارات رییس‌کل بانک مرکزی مبنی بر تعیین حداقل دستمزد کارگران براساس تورم میانگین سالانه، اظهار داشت: طبق روال سال‌های گذشته، قانون کار صراحت دارد که حداقل دستمزد کارگران را بر مبنای اعلام نرخ تورم در ماه اسفند تعیین شود. وی ادامه داد: زمانی که راجع به بحث مزد و تعیین حداقل آن در ماه اسفند در شورای عالی کار صحبت می‌شود منظور، نرخ تورم نقطه‌ای در این ماه است.

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی با واقعیت‌ها در جامعه و سطح عمومی قیمت کالاها همخوانی ندارد، گفت: در صورتی که نرخ تورم واقعی و بر اساس شاخص‌های اقتصادی باشد کاهش نرخ تورم در جامعه قابل لمس است.

صالحی تصریح کرد: در شرایط کنونی عوامل متعددی در تعیین دستمزد کارگران تاثیرگذار هستند که از جمله آن، وجود بحران‌های خارجی و داخلی و همچنین سیاسی شدن بحث دستمزد کارگران است.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: زمانی که رونق اقتصادی و افزایش تولید در کشور وجود داشته باشد نرخ تورم با ثبات و فراز و فرود کمتری نسبت به شرایط کنونی همراه است که چنین نرخ تورمی ملاک تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش یک درصد از تورم به زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌ کلان و بلند مدت در اقتصاد نیاز دارد، تصریح کرد: در صورتی که این موضوع برنامه‌ریزی شده باشد با اقتصاد و تولید شکوفا کشور شاهد روند کاهنده در نرخ تورم خواهد بود.

به گفته صالحی در صورتی که اوضاع اقتصادی، وضعیت اشتغال و تولید مناسب نباشد تورم در شرایط مساعد و تعادل به سر نمی‌برد که این موضوع ناشی از اعمال سیاست‌های نامناسب در مقاطع زمانی خاص اعمال شده است.

این فعال کارگری اعلام دو نرخ تورم متفاوت را از سوی بانک مرکزی برای تعیین حداقل دستمزد در سال گذشته را غیرقابل قبول دانست و افزود: کارگران قبول ندارند که نرخ تورم از ۹/۲۵ درصد به صورت نقطه‌ای طی یک روز با ۵ درصد کاهش به ۲۰ درصد برسد.

وی ابراز داشت: در صورتی که نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی بر مبنای زیرساخت‌های اقتصادی، علمی و اصولی استخراج شود نباید میانگین سالانه نرخ تورم و نقطه در اسفند تفاوت فاحش و چندانی داشته باشد.

عضو شورای عالی کار با ابراز شگفتی از تک رقمی شدن نرخ تورم در پایان سال که بانک مرکزی خبر داده است،‌ افزود: کارگران از کاهش نرخ تورم در کشور خوشحال هستند، اما در شرایط کنونی اثر قابل لمس این موضوع حس نمی‌شود و بانک مرکزی در صورتی که برنامه‌ خاصی برای کاهش نرخ تورم در جامعه را دارد برای مردم بازگو کند.