اخیرا دو پیشنهاد برای نرخ ارز مطرح شده که هر دو پیشنهاد در دستو کار دولت قرار دارند.

به گزارش ایلنا، یکی از این طرح‌ها از سوی فعالان اقتصادی و اعضای اتاق‌های بازرگانی مطرح شده است. این طرح که با هدف حمایت از صادرات و تولیدکنندگان پیشنهاد شده نرخ ترجیحی یا رقابتی نامیده می‌شود. بر این اساس نرخ ارزی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تعیین می‌شود تا این گروه از فعالان اقتصادی بتوانند با کالاهای سایر کشورها چون چین در داخل و خارج رقابت کنند. قرار است نرخ ارز تعیین شده بیش از نرخ فعلی تعیین شود. در صورت پذیرش این طرح مسوولان به نوعی از یکسان‌سازی ارز (تک‌ارز) که در حال حاضر اجرا می‌شود مجددا خارج می‌شوند.

در حال حاضر نرخ ارز فعلی به هیچ‌وجه برای واحدهای تولیدی و صادرکنندگان به صرفه نیست. اعضای اتاق‌های بازرگانی می‌گویند، هزینه‌های تولید و صادرات به دلیل تورم در داخل افزایش یافته، اما درآمد آنها به دلیل ثبات نرخ ارز، افزایش نیافته است.

در مقابل برخی از اقتصاددانان به دولت پیشنهاد کرده‌اند، در صورتی که بخواهد هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کند، نرخ ارز را نیز به طور کامل آزاد بگذارد. در این شرایط، نرخ ارز به قیمت واقعی خود بازخواهد گشت.

هر دوی این پیشنهادها برای بررسی بیشتر روی میز دولت قرار دارند و احتمال تصویب یکی از طرح‌ها به ویژه نرخ ترجیحی یا رقابتی بسیار بالا است.