اقدام غیرمنتظره بانک فدرال ایالات متحده در افزایش ۲۵ واحدی نرخ تنزیل، موجب صعود شدید دلار در برابر ارزهای اصلی گردید: EurUsd به پایین‌ترین نرخ ۹ ماه گذشته سقوط کردند، GbpUsd تا نرخ ۱.۵۴۰۲ فرود آمدند و UsdJpy با صعود تا نرخ ۹۲.۰۰ پیش رفتند، اما در ادامه، اندکی به نرخ‌های پایین بازگشتند.

به گزارش بینا، درحالی‌که بانک فدرال در بیانیه خود تصریح نمود که افزایش نرخ بهره هیچ‌گونه نشانه‌ای برای تغییر در چشم‌انداز سیاست‌های پولی و اقتصادی نیست، اما باید در نظر داشت که این اقدام، اولین گام برای شروع سیاست‌های انقباضی است که هفته گذشته برنانکه در گزارش خود به پارلمان بدان اشاره کرده بود.

بدین ترتیب، انتظار داریم که اولین افزایش در نرخ بهره بانک فدرال، اواخر تابستان سال‌جاری صورت گیرد و تا پایان سال میزان نرخ بهره بانک فدرال به ۷۵/۰ درصد برسد.

برنانکه در گزارش کتبی خود که روز ۱۰ فوریه در مجلس نمایندگان قرائت نمود، اظهار داشت، بانک فدرال می‌تواند نرخ تنزیل را «زودتر» افزایش دهد، هرچند که به نظر نمی‌رسد چنین اقدامی برای نرخ بهره نیز صورت گیرد. در حال حاضر، بانک‌ها چندان نیازی به دریافت نقدینگی اضطراری ندارند، بنابراین افزایش نرخ تنزیل، نشانه‌ای برای افزایش زودهنگام نرخ بهره بانک فدرال نخواهد بود. انتظار می‌رود، بانک فدرال نهایتا میزان نرخ تنزیل را به رقم پیش از زمان بحران افزایش دهد، به طوری که اسپرد آن با نرخ بهره بانک فدرال ۱۰۰ واحد پایه باقی بماند. اقدام بانک مرکزی آمریکا برای به حالت طبیعی بازگرداندن سیاست‌های پولی و مالی موجب تقویت دلار خواهد بود؛ هرچند که بانک فدرال تاکید دارد چنین اقداماتی، به معنای تغییر در چشم‌انداز سیاستگذاری پولی نیست. کماکان انتظار داریم حرکت صعودی دلار ادامه یابد و پیش‌بینی می‌شود اعلام بهبود در آمارهای اقتصادی ایالات متحده و ادامه نگرانی‌ها از وضعیت اوراق قرضه دولتی اروپا زمینه صعود بیشتر دلار را فراهم کند.اخبار مرتبط با اروپا اندکی کاهش یافته و از نگرانی‌هایی که درباره وضعیت ایتالیا به وجود آمده بود، اندکی کاسته شده است. آقای پاپاندرو، وزیر دارایی یونان بار دیگر به این نکته تاکید نمود که یونان تقاضایی برای دریافت کمک از کشورهای خارجی نخواهد کرد و تنها خواهان حمایت‌های سیاسی از این کشور شد. در آمارهای اقتصادی منتشر شده، میزان ضریب اطمینان مصرف کننده منطقه یورو از رقم ۱۶- به ۱۷- کاهش یافت. در سوئیس، میزان تراز تجاری به دلیل افزایش میزان واردات و صادرات افزایش یافت و به رقم ۴۲/۲ میلیارد فرانک رسید. اعلام قوی آمارهای تراز تجاری، اقدام بانک مرکزی سوئیس برای مداخله در نوسانات بازار را دشوار خواهد کرد، زیرا در حال حاضر، حمایت از صادرات یکی از اهداف اصلی SNB است.