سکه به‌جای عیدی کارمندان

رییس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به عدم استقبال از اعطای سکه به جای پرداخت پول نقد بابت عیدی سال گذشته کارمندان دولت، از آمادگی بانک مرکزی برای اجرای این طرح در سال‌جاری خبر داد. دکتر محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به پیشنهاد ارائه سکه به جای عیدی (پول نقد) به کارمندان توسط بانک مرکزی در پایان سال گذشته، گفت: این در حالی است که از این پیشنهاد در گذشته استقبال نشد. رییس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی حتی اعلام کرده بود که سکه‌ها را تا ۱۰ هزار تومان زیر قیمت بازار (نه قیمت تمام شده) به کارمندان دولت ارائه می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر امسال نیز چنین طرحی موردنظر باشد، حتما ارائه سکه به کارمندان دولت به جای عیدی در پایان سال‌جاری نیز توسط بانک مرکزی پیشنهاد می‌شود.

بهمنی از آمادگی بانک مرکزی برای اعطای سکه به جای پرداخت پول نقد بابت عیدی امسال کارمندان دولت خبر داد و نسبت به این موضوع که هرگز بانک مرکزی اجازه افزایش قیمت سکه‌ها غیر از قیمت جهانی را نمی‌دهد، اطمینان داد.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: به عبارتی اگر نیازهای مردم در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن با ایام نوروز افزایش یابد، بانک مرکزی نیز به همان میزان سکه وارد بازار خواهد کرد. بانک مرکزی سال گذشته اعلام کرده بود که این بانک برای فروش سکه یک بهار آزادی به نرخ روز اعلام شده به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی که تمایل دارند عیدی کارکنان خود را به صورت سکه اعطا کنند، آمادگی دارد.

هیات وزیران عیدی سال ۸۹ کارمندان و بازنشستگان را ۳۰۰ هزار تومان تعیین کرده است، عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت در سال گذشته ۲۵۰ هزار تومان بود.

افزایش واردات طلا به معنای تبدیل ذخایر ارزی نیست

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه واردات طلا به نفع کشور تمام شده است، گفت: افزایش واردات طلا به معنای تبدیل ذخایر ارزی به طلا نیست. محمود بهمنی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص دلایل افزایش واردات طلا در سال‌جاری، اظهار کرد: اصولا هر زمانی که افزایش طلا در کشور وجود داشته به نفع ایران بوده است. وی افزود: احتمالا طلا در یک سال گذشته و زمانی که بهای آن ۷۰۰ دلار بوده وارد کشور شده و هم‌اکنون بهای طلا بیش از یک هزار دلار است؛ بنابراین واردات طلا منافع کاملی را برای کشور حاصل کرد.

بهمنی اضافه کرد: از نظر میزان طلا در کشور هیچ مشکلی نداریم؛ چرا که از ۵ میلیون سکه ضرب شده فقط مقدار کمی مصرف شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر زمان که لازم باشد، طلا به بازار عرضه خواهد شد، گفت: حساب ذخیره فقط ارزهای مختلف را ذخیره می‌کند، ولی سبد ارزی روی ارزهایی که ریسک کمتری دارند، متمرکز شده است. در ۹ ماه اول سال جاری ۸ هزار و ۵۴۰ کیلو گرم طلا به ارزش ۳۰۴ میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۳۲۰ برابر و به لحاظ ارزشی ۴۰۰ برابر شده است. بنابراین گزارش، ۷۰ درصد طلای وارداتی از امارات، ۲۸ درصد از ترکیه و ۶۱ صدم درصد از آلمان بوده است.

در مدت مذکور ۵۶۶ کیلوگرم نقره به ارزش ۲۵۱ هزار دلار از کشورهای کره، ایتالیا و آلمان وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی و ارزشی ۹۰درصد کاهش داشته است.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص آخرین وضعیت طلا در بازار ایران، گفت: باید همچنان کنترل قیمت طلا و ارزش سکه را داشته باشیم.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به پیش‌بینی‌های بانک مرکزی خیلی راحت توانستیم قیمت طلا و سکه را کنترل کنیم. بهمنی با اشاره به اینکه افزایشی که هم‌اکنون در قیمت سکه مشاهده شده به خاطر رشد قیمت بازارهای جهانی است، ادامه داد: در صورت تشکیل قیمت‌های حبابی در بازار سکه، بلافاصله طبق پیش‌بینی‌های انجام شده و ذخایر موجود سکه می‌توانیم این حباب را از بین ببریم.

وی در مورد واگذاری حراج سکه از بانک کارگشایی به بورس اوراق بهادار، تصریح کرد: هنوز این طرح عملیاتی نشده و در حال فعالیت و انجام بررسی‌های کارشناسی در این رابطه هستیم و نتایج نهایی را پس از اتمام مراحل مذکور اعلام خواهیم کرد.

بحث انتقال واگذاری عرضه سکه از بانک کارگشایی به بورس در چند ماه اخیر درحالی از سوی مسوولان بورس اوراق بهادار مطرح شد که با مخالفت مدیر عامل بانک‌ ملی و بانک کارگشایی روبه‌رو شد.