بانک مرکزی بر رعایت مقررات مبارزه با پولشویی تاکید کرد

بانک مرکزی درباره مبارزه با پولشویی بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به همه بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک، موسسه‌های اعتباری توسعه و شهر اعلام کرد که به اطلاع متقاضیان دریافت مجوز از بانک مرکزی برسانند، از این پس لزوم «رعایت کامل مقررات مبارزه با پولشویی» در همه اساسنامه تیپ بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی، موسسات مالی و اعتباری، تعاونی‌های اعتبار، شرکت‌های لیزینگ، صندوق‌های قرض‌الحسنه و موسسات و نهادهای تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درج شود.

به گزارش مهر، جریان مضر و خطرناک پولشویی در سراسر جهان به اقتصادهای ملی آسیب می‌زند، هرچند کشور ما در زمینه مبارزه با آثار مضر این جریان به شدت فعال است، اما زمینه‌های بسیاری از قبیل مواد مخدر و قاچاق کالا، بستر مناسبی برای ورود پول‌های کثیف به اقتصاد و توسعه پولشویی است.

پولشویی به مجموعه اعمالی گفته می‌شود که طی آن معاملات و درآمدهای نامشروع، به طور کامل، شکلی قانونی می‌گیرند و از تعقیب و مجازات قانون، رهایی می‌یابند.

آنچه چهره پولشویی را بیش از پیش زشت جلوه می‌دهد، دستگاه‌های تبهکاری و انجام عملیات بانکی توسط آنهاست که گاه به عنوان جریانی از نظام اقتصادی، موجب فلج شدن چرخه‌های پولی و مالی کشورها می‌شوند.

اکتساب پول‌های کثیف و تطهیر آن عملی خلاف و غیرقانونی بوده و تبعات منفی بسیاری برای اقتصاد کشورها دارد. به همین دلیل مبارزه با پولشویی مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است و کشورها برای نیل به این مقصود، به تصویب قوانین و مقررات ویژه‌ای اقدام کرده‌اند.

پولشویی فرآیندی پیچیده، مستمر، درازمدت و گروهی است که به طور معمول در مقیاسی بزرگ انجام می‌شود و می‌تواند از محدوده جغرافیایی - سیاسی یک کشور فراتر برود و به این روش، پول کثیف حاصل از ارتکاب جرم، تغییر ماهیت داده و به صورت مشروع و قانونی درآید.