گروه بازار پول - قرارداد تامین مالی و طرح توسعه میدان گازی کیش، بین شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی و با سرمایه‌گذاری ۴۰ درصدی بانک ملت در جزیره کیش به امضا رسید. به گزارش روابط عمومی بانک ملت، در آیین امضای این قرارداد دکترسیدمسعود میرکاظمی وزیر نفت، جمعی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس، دکتر علی دیواندری، مدیرعامل و محمدرضا ساروخانی، عضو هیات مدیره بانک ملت، جمعی از معاونان و مدیران ارشد صنعت نفت و مقام‌های محلی حضور داشتند.

میدان مستقل گازی کیش با دارا بودن گاز شیرین، به عنوان هفدهمین مخزن بزرگ گاز جهان شناخته شده است که با اجرای طرح توسعه آن با مشارکت بانک ملت به عنوان بانک انرژی کشور، پیش‌بینی می‌شود معادل ۶ مرحله توسعه میدان گازی پارس جنوبی ظرفیت تولید داشته باشد.

بر اساس این گزارش، در مرحله نخست توسعه میدان گازی کیش تولید ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در روز پیش‌بینی شده است. همچنین بر اساس مذاکرات صورت گرفته، قرار است خط لوله زیردریایی به طول ۲۰۰ کیلومتر، گاز تولیدی از میدان کیش را به کشور عمان انتقال دهد.

این گزارش حاکی است، حجم گاز در جای اولیه مخزن کیش معادل ۴۸ تریلیون فوت مکعب، میزان گاز قابل برداشت آن معادل ۳۶ تریلیون فوت مکعب و حجم میعانات گازی درجای اولیه این میدان نیز ۵۱۴ میلیون بشکه تخمین زده شده است.