نرخ سود تسهیلات بانکی در سال آینده دو نرخی تعیین می‌شود.

به گزارش ایلنا، بانک مرکزی در بسته سیاستی - نظارتی سال آینده پیشنهاد کرد که نرخ سود تسهیلات بانکی در سال ۸۹ برای بانک‌های دولتی ۱۲ درصد و برای بانک‌های خصوصی ۱۳ درصد تعیین شود.

در این بسته سیاستی مطابق سال‌های گذشته، دولت مکلف شده تا بر مبنای فرمول محاسبه نرخ سود تسهیلات بانکی بر مبنای تورم مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات بانکی را به صورت یارانه به بانک‌ها بپردازد.

همچنین بر مبنای این بسته سیاستی پیشنهاد شده تا حداکثر سود سپرده‌های بانکی نیز ۱۷درصد تعیین شود.

بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی برای سال ۸۹ هم‌اکنون در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی قرار دارد که قرار است پس از نهایی شدن از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شود.

این گزارش می‌افزاید: بانک مرکزی بسته سیاست پولی و بانکی کشور هرساله به استناد بند (الف) ماده (۱۸) قانون پولی و بانکی کشور - مصوب ۱۳۵۱ - را تدوین می‌کند که در این بسته، ضوابط سیاست‌های پولی برای بانک‌های دولتی، غیر دولتی و موسسات مالی و اعتباری اعمال می‌شود.

سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از تسهیلات بانکی، نرخ سود عقود مبادله‌ای و مشارکتی، نرخ سود سپرده‌های بانکی، نحوه نظارت‌های بانک مرکزی بر بانک‌ها و سایر سیاست‌های مرتبط برای کاهش تورم از موضوعاتی است که در این بسته تعیین می‌شود.