خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، زمانی شکل می‌گیرد که دولت دلارهای نفتی خود را به دلیل نبود تقاضا در بازار ارز، به بانک مرکزی می‌فروشد و به ازای آن ریال از این بانک دریافت می‌کند. خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در شهریور سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود ۶/۲۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایلنا به نقل از بانک مرکزی، خالص دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی در شهریور سال ۸۸ به میزان ۶۴۲ هزار و ۷۷۷ میلیارد ریال بوده، در حالی که رقم ماه مشابه سال قبل عدد ۵۳۳ هزار و ۸۵ میلیارد ریال ثبت شده است. مقایسه دو رقم از میزان خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نشان می‌دهد، این شاخص حدود ۶/۲۰ درصد افزایش دارد.

بررسی ارقام ذکر شده از وضعیت خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی از کاهش رشد این شاخص در طول پنج ماه اول سال‌جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل حکایت دارد. خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی از فروردین تا مرداد سال ۸۸ به ترتیب حدود ۵/۳۵، ۹/۳۳، ۶/۳۶، ۵/۳۶، ۲/۴۰ درصد بوده در حالی که رقم شهریور سال‌جاری به ۶/۲۰ درصد کاهش یافته است.

اما اگر آمار بانک مرکزی را با اسفند سال گذشته بسنجیم، این روند عکس آن چیزی است که پیشتر عنوان شد. خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در سه ماه اول سال جاری نسبت به اسفند سال ۸۷ حدود ۴/۳ درصد و در سه ماه دوم ۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، زمانی شکل می‌گیرد که دولت دلارهای نفتی خود را به دلیل نبود تقاضا در بازار ارز، به بانک مرکزی می‌فروشد و به ازای آن ریال از این بانک دریافت می‌کند. این میزان ریال مجددا توسط دولت به جامعه تزریق می‌شود.