یکی از اعضای شورای پول و اعتبار گفت:‌ در صورتی که نرخ تورم سال آینده توسط کارشناسان بانک مرکزی تعیین شود، می‌توان برنامه‌ریزی مناسبی برای تعیین سود سپرده‌ها و تسهیلات پرداختی اتخاذ کرد. محمد جهرمی در گفت‌وگو با «ایرنا»،‌ در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و تورم ناشی از آن نیز گفت: هرچند تعیین دقیق نرخ تورم برای مشخص شدن نرخ سود تسهیلات بانکی و سود سپرده‌ها امکانپذیر نیست، اما می‌توان این ارقام را براساس برآوردها تعیین کرد.

این عضو شورای پول و اعتبار گفت:‌ می‌توان نرخ تورم سال آینده را با درصدی از نوسانات تعیین و براساس آن نرخ سود تسهیلات بانکی و سود سپرده‌ها را مشخص کرد.

وی با بیان آنکه ‌هنوز بررسی تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی در شورای پول و اعتبار شروع نشده است، ‌افزود:‌ پس از آنکه بحث‌های ابتدایی آن در این شورا صورت گیرد نتایج آن به اطلاع عموم خواهد رسید. جهرمی ‌با اشاره به تعیین نرخ سود تسهیلات براساس نرخ سود سپرده‌ها اظهار داشت:‌ هم‌اکنون بخش بزرگی از منابع بانک‌ها، منابع دارای تضمین پرداخت سود به سپرده‌ها است. مدیرعامل بانک صادرات ایران ادامه داد: این در حالی است که در گذشته بیش از ۵۰ درصد منابع بانک‌ها منابعی ارزان قیمت همانند حساب‌های جاری یا پس‌انداز قرض‌الحسنه بوده است.

این عضو شورای پول و اعتبار گفت: هم‌اکنون حساب‌های جاری دارای حساب پشتیبانی هستند که حداقل ۹ درصد سود به سپرده‌ها پرداخت می‌شود.

جهرمی‌تصریح کرد:‌ از آنجا که سپرده‌های بلند و میان مدت با توجه به مصوبات شورای پول و اعتبار مشمول پرداخت سود هستند، این امر منجر به گرانی منابع بانک‌ها می‌شود.