کاهش مطالبات معوق بانک‌ها به 40 هزار میلیارد تومان

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سیستم بانکی به منظور وصول مطالبات معوق، از کاهش رقم این بخش از مطالبات به ۴۰ هزار میلیارد تومان خبر داد. محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرین وضعیت مطالبات معوق، اظهار داشت: خوشبختانه با شفاف‌سازی مطالبات معوق میزان این مطالبات نسبت به گذشته کاهش قابل قبولی پیدا کرده است. رییس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: مطالبات معوق در واقع آثار گذشته است و باید به مرور وصول شود. وی تاکید کرد: مطالبات معوق که در ماه‌های اخیر اعلام شد، در واقع مطالباتی نیست که ظرف یک یا دو روز ایجاد شده باشد؛ بلکه در طول دوران سال‌های قبل به وجود آمده است.

به گفته بهمنی، مطالبات معوق، هرسال تجدید شده و به دلیل مشکلات اقتصادی و تجدید نشدن در طول یک سال به وجود آمده است. وی افزود: آخرین رقم مطالبات معوق بعد از شفاف‌سازی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال بود که هم‌اکنون با وصول بخشی از معوقات به این رقم رسیده است. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد : بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال از معوقات وصول شده و این امر بیانگر کاهش این مطالبات با رقم قابل‌توجهی است. وی ادامه داد: البته معوقات یک مقدار ورودی نیز داشته است، ولی الان تمام برنامه‌ریزی‌ها در جهت وصول این مطالبات صورت گرفته است.

بانک مرکزی پیش از این مطالبات معوق بانک‌ها را ۴۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

نرخ سود تسهیلات یکسان در سال آینده

رییس کل بانک مرکزی گفت: نرخ سود تسهیلات بانکی برای عقود مبادله‌ای در سال آینده جهت تمام بانک‌های دولتی و خصوصی و همچنین موسسات مالی و اعتباری یکسان خواهد بود.

«محمود بهمنی» در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص نرخ سود تسهیلات بانکی برای سال آینده، ‌افزود: بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود عقود مبادله‌ای باید ‌تصمیم‌گیری‌های مناسبی انجام دهد که هنوز به‌صورت قطعی در خصوص آن تصمیم‌گیری نشده است. وی اظهار داشت:‌ نرخ سود عقود مشارکتی که براساس عقود اسلامی‌است، در سال آینده به طور قطع شناور خواهد بود. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در صورتی که فردی در طرحی مشارکت کند، نمی‌توان به‌طور مقطوع برای آن نرخی تعیین و مابقی سود را به فرد تسهیلات گیرنده ارائه کرد.

وی گفت: علاوه بر آنکه نرخ سود عقود مبادله ای برای تمام بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به‌صورت یکسان خواهد بود، این نرخ براساس آخرین نرخ تورم و پیش‌بینی آن برای سال آینده تعیین خواهد شد.

بهمنی در خصوص ارزش‌گذاری پول ملی نیز گفت: پول کشور هم‌اکنون نیز دارای ارزش است و در صورتی که صفرهای آن اضافه یا کم شود، تغییری در ارزش آن ایجاد نخواهد شد، زیرا ارزش واقعی پول براساس پشتوانه اقتصادی است.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بررسی‌هایی در خصوص حذف صفرها انجام شده، ولی تبعات این امر را باید پس از هدفمند کردن یارانه‌ها و ایجاد ثبات در بازار مورد ارزیابی قرار داد.

گفتنی است، براساس گزارش منتشر شده از سوی اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در نیمه اول سال‌جاری، از ۹ عقد اسلامی‌موجود در نظام بانکی، شش نوع آن در مرداد ماه سال جاری نسبت به اسفند سال ۸۷ با کاهش مواجه شد که این کاهش در برخی از آنها چشمگیر است.

تمام پنج عقدی که بانک‌ها در قالب عقود مبادله‌ای اقدام به پرداخت تسهیلات می‌‌کنند، با رشد منفی مواجه شده‌اند. مضاربه ۴/۱۷ درصد، سلف ۱/۳۲ درصد، معامله ۱/۵ درصد، فروش اقساطی ۶ درصد و اجاره به شرط تملیک ۶/۷ درصد کاهش یافته‌اند.

از میان سه عقد مشارکتی نیز تنها یک عقد با عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم به میزان ۹/۱ درصد کاهش داشته است و دو عقد دیگر با نام مشارکت مدنی و مشارکت حقوقی به ترتیب حدود ۲/۲۰ درصد و ۵/۱ درصد با رشد همراه بوده‌اند.

قرض‌الحسنه از انواع دیگر عقود است که در هیچ یک از دو نوع عقد مشارکتی و مبادله‌ای نمی‌گنجد. تسهیلات قرض‌الحسنه در مرداد سال جاری نسبت به آخرین ماه پایانی سال ۸۷ حدود ۶/۱۷ درصد رشد داشته است.