دنیای اقتصاد- تازه‌ترین آمارهای رسمی منتشر شده از اوضاع بازار پول حاکی از آغاز دوباره رشد نقدینگی و نیز انتقال پول‌‌ها توسط مردم از سپرده‌های دیداری به سپرده‌های بلندمدت است. این آمار نشان می‌دهد که رشد نقدینگی پس از دو سال روند نزولی دوباره خیز صعودی برداشته است که علامتی از پایان سیاست انقباضی است. رشد نقدینگی پس از رکوردزنی‌۴۰‌درصدی درسال۸۵ به ۲۸‌درصد در سال ۸۶ و ۱۵‌درصد در سال ۸۷ کاهش یافته بود اما در سال ۸۸ ماه به ماه روند صعودی یافته و در فروردین به ۱۸‌درصد و پس از طی یک روند صعودی در شهریور به ۲۷‌درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، همین آمارها نشان می‌دهد که روند نزولی رشد سپرده‌های دیداری که از سال گذشته آغاز شده بود تداوم یافته و در نیم‌سال اول ۸۸ نرخ آن بین ۵/۴ تا ۲۰‌درصد در ماه‌های مختلف کاهش یافته و از سوی دیگر، سپرده‌های بلندمدت بین ۲۶ تا ۳۵‌درصد در ماه‌های مختلف نیم‌سال اول ۸۸ افزایش یافته است. کاهش گرایش به نگهداری پول در قالب سپرده دیداری و تبدیل آن به سپرده بلندمدت از علائم اصلی رکود محسوب می‌شود. همزمان رییس کل بانک مرکزی از سیاست پولی سال آینده گفته است. در شهریور ماه با رسیدن به ۲۱۱هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان صورت گرفت

رشد ۲۷ درصدی نقدینگی

حجم نقدینگی در شهریور سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۲۷ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایلنا به نقل از بانک مرکزی، حجم نقدینگی تا پایان نیمه اول سال جاری به ۲۱۱ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با نیمه اول سال گذشته که رقم آن حدود ۱۶۷ هزار و ۶۰ میلیارد تومان بود، نزدیک به ۲۷ درصد رشد کرده است.

به این ترتیب حجم نقدینگی در پایان شهریور سال جاری نسبت به اسفند سال ۸۷ حدود ۳/۱۱ درصد رشد دارد.

بررسی روند افزایش نقدینگی از فروردین تا شهریور بدین‌گونه است: از اولین ماه سال که نقدینگی حدود ۱۸۸ هزار و ۸۸ میلیارد تومان بوده تا شهریور به ترتیب به حدود ۲/۲، ۸/۶، ۴/۵، ۴ و ۲/۵ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان رسید.

مقایسه ارقام ثبت شده از حجم نقدینگی در شهریور و فروردین سال‌جاری نشان می‌دهد که حجم نقدینگی حدود ۵/۱۲ درصد رشد کرده است.

افزایش ۵۷ درصدی بدهی دولت به بانک‌ها

بدهی دولت به بانک‌ها همچنان افزایشی است و در حال حاضر به میزان ۳/۵۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین به گزارش بانک مرکزی، ‌بدهی دولت به بانک‌ها در نیمه نخست سال ۸۸حدود ۵/۱۳۴ هزار میلیارد ریال بوده در حالی که این شاخص در نیمه اول سال گذشته به ۵/۸۵ هزار میلیارد ریال رسیده است. این عدد در مقایسه با رقم آن در نیمه اول سال‌جاری حدود ۳/۵۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی آمار ارائه شده از وضعیت این شاخص در سال گذشته نشان می‌دهد، رشد بدهی دولت به بانک‌ها از نیمه دوم سال گذشته شدت گرفته است.

این شاخص در پایان شهریور سال گذشته حدود ۵/۸۵ هزار میلیارد ریال بوده که در پایان نیمه سوم سال ۸۷ به ۱۰۱ هزار میلیارد ریال رسیده است.

این شاخص در مسیری صعودی از ۵/۱۱۵ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۸۷ طی شش ماه حدود ۱۹ هزار میلیارد ریال به حجم آن افزوده شده است.

کاهش ۳۴ درصدی سپرده‌ شرکت‌های دولتی در شبکه بانکی

سپرده‌های شرکت‌ها و موسسات دولتی در شبکه بانکی در شهریور سال‌جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود ۳/۳۴ درصد کاهش دارد.

این گزارش می‌افزاید، کل سپرده‌های شرکت‌ها و موسسه‌های دولتی در نیمه نخست سال جاری حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با رقم ۲۳ هزار میلیارد ریالی سپرده‌ها در ماه مشابه سال گذشته نزدیک به ۳/۳۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

روند افزایش سپرده موسسه‌ها و ارگان‌های دولتی تا پیش از نیمه اول سال گذشته صعودی بوده؛ به طوری که از ۱۷ هزار میلیارد تومان در سه ماه اول سال گذشته به ۲۳ هزار میلیارد تومان در سه ماه دوم آن رسیده است. اما از نیمه دوم سقوط میزان سپرده‌های این گروه از موسسه‌ها در شبکه بانکی آغاز شده؛ به طوری که آخرین نماگرهای بانک مرکزی حکایت از کاهش این عدد به

۱۵ هزار میلیارد تومان دارد.

مقایسه این دو عدد بیانگر این نکته است که سپرده‌های موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی در شهریور سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود ۸ هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.

اما آمار مربوط به سپرده‌های دولت نزد شبکه بانکی در یک‌سال مورد اشاره تقریبا بدون نوسان بوده است.

میزان سپرده‌های دولت در شبکه بانکی در نیمه اول سال گذشته حدود ۶/۳۶۳ هزار میلیارد ریال بوده که رقم آن در نیمه اول سال‌جاری به ۲/۳۶۶ هزار میلیارد ریال رسیده است؛ بنابراین روند سپرده‌های دولتی در این یک‌سال افزایش ناچیزی داشته به طوری که ۷/۰ درصد رشد کرده است.