واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ذخایر ایران به جز طلا در سال جاری کاهش بیش از ۱۵ میلیارد دلاری خواهد داشت. به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه ژانویه ۲۰۱۰ خود میزان ذخایر ایران به جز طلا در سال گذشته را ۹۶ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار برآورد و پیش‌بینی کرد که این میزان با ۱۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار کاهش در سال‌جاری به ۸۱ میلیارد و ۵۹ میلیون دلار برسد. به اعتقاد اکونومیست در سال گذشته کشور شاهد بیشترین میزان ذخایر خارجی خود بود و طی سال جاری و سال آینده میزان این ذخایر روند نزولی به خود خواهند گرفت.

اکونومیست عنوان کرده است که در سال ۸۹ ذخایر ایران به جز طلا با ثبت رقم ۷۴ میلیارد و ۸۰۹ میلیون دلار، کاهش شش میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلاری نسبت به سال‌جاری خواهد داشت. همچنین پیش‌بینی شده است که در سال ۱۳۹۰ افزایش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری، ذخایر ایران به جز طلا را به ۷۶ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار خواهد رساند.

در سال ۱۳۹۱ ذخایر به جز طلای کشور معادل ۷۸ میلیارد و ۸۰۹ میلیون دلار خواهد بود که با دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش این شاخص در سال ۱۳۹۲ به ۸۱ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار خواهد رسید. سال ۱۳۹۳ سالی است که ذخایر ایران به جز طلا معادل ۸۲ میلیارد و ۸۰۹ میلیون دلار خواهد بود.