بیمه مرکزی با قیمت‌های تهاجمی برخورد می‌کند

بیمه مرکزی با شرکت‌های بیمه‌ای که قیمت‌های تهاجمی به مشتریان پیشنهاد دهند، قطعا برخورد خواهد کرد. جواد فرشباف ماهریان، رییس‌کل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به شرکت‌هایی که بدون توجه به ریسک و ذخایر فنی خود نرخ ارائه می‌دهند، می‌گوید: با توجه به اینکه فعالیت تمامی شرکت‌های بیمه باید با بازده اقتصادی همراه باشد؛ بنابراین شرکت‌های بیمه باید از ارائه نرخ‌هایی خارج از عرف بازار یعنی قیمت‌های دمپینگ شده یا قیمت‌های تهاجمی خودداری کنند. در غیر این صورت بیمه مرکزی با شرکت‌های متخلف به شدت برخورد خواهد کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از تخلفات شرکت‌ها در ارائه نرخ‌های تهاجمی و خارج از عرف بازار دریافت کرده است، می‌گوید: گزارش‌های متعددی از تخلفات شرکت‌های بیمه هم دولتی و هم خصوصی دریافت شده است. بیمه مرکزی با دریافت این گزارش‌ها اکچوئری آنها را می‌خواهد و مدیریت ریسک این شرکت‌ها را بررسی می‌کند. در صورتی که قیمت‌های ارائه شده غیرمعقول باشد، بیمه مرکزی با آنها برخورد می‌کند.

فرشباف در تشریح نحوه برخورد بیمه مرکزی با شرکت‌های متخلف می‌گوید: ابتدا گزارش‌های رسیده بررسی می‌شود، در صورت محرز شدن تخلف یک شرکت در ارائه قیمت‌های بسیار پایین‌تر از عرف بازار، در مرحله اول به شرکت متخلف تذکر داده می‌شود. بر این اساس شرکت مزبور باید قرارداد را لغو یا اصلاح کند. در صورت عدم توجه شرکت بیمه به تذکر بیمه مرکزی، مسوول فنی آن شرکت که محاسبه نرخ‌ها به عهده اوست، بازخواست و سپس به وی تذکر داده می‌شود. در این مرحله اگر تخلفات تکرار شد، صلاحیت مسوول فنی از وی سلب می‌شود و شرکت بیمه موظف است فرد دیگری را جایگزین مسوول قبلی کند. او می‌افزاید: برخورد با مسوول فنی تاکنون سابقه نداشته و معمولا شرکت‌های بیمه به تذکر بیمه مرکزی در مرحله اول توجه می‌کنند و مشکل حل می‌شود.

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه به آخرین اقدام این نهاد در برخورد با شرکت‌های متخلف اشاره می‌کند: در مرحله سوم در صورتی که شرکت بیمه به تذکرات بیمه مرکزی بی‌اعتنایی کند، فعالیت بیمه‌ای آن رشته از شرکت مزبور با تصویب هیات عامل بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه حذف می‌شود.

او با اشاره به اینکه حذف فعالیت یک شرکت از یک رشته خاص تاکنون اتفاق نیفتاده است، می‌گوید: عموما زمانی که سهامداران یک شرکت را از تخلف صورت گرفته در ارائه قیمتی خارج از عرف بازار آگاه می‌کنیم، آنان خود مقدمات اصلاح قرارداد را فراهم می‌کنند.

فرشباف ارائه قیمت‌های بسیار پایین‌تر از روال معمول را اقدامی غیر اخلاقی توصیف می‌کند، این اقدام غیرحرفه‌ای است و آبروی صنعت بیمه را به خطر می‌اندازد، زیرا بیمه‌گذاران قبل از آزادسازی مبلغی را به بیمه‌گران پرداخت می‌کردند در حالی که پس از آزادسازی تعرفه‌ها، با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از نرخ‌های اولیه مواجه می‌شوند. این اقدام منجر به احساس غبن بیمه‌گذاران می‌شود و این تصور در آنان ایجاد می‌شود که بیمه‌گران سرشان کلاه گذاشته‌اند.