رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به بحث مجوز مشارکت بیمه‌های خارجی در برنامه پنجم گفت: در بازار رقابتی کامل بیمه‌های داخلی توان رقابت با خارجی‌ها را ندارند.

جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با فارس در مورد نقش بیمه در برنامه پنجم توسعه خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه برای صنعت بیمه دو موضوع اصلی اندیشیده شده است.

وی افزود: مورد اول عوارض مختلفی است که نهاد‌های مختلف از حق‌‌بیمه‌ها دریافت می‌‌کنند. در برنامه پنجم بندی را قرار دادیم که هرگونه عوارض و مالیات بر بیمه‌ها ممنوع و منوط به اجازه شورای اقتصاد است.

رییس کل بیمه مرکزی عنوان کرد: مورد بعدی حضور بیمه‌‌های خارجی در داخل بود که براساس قانون فعلی حضور بیمه‌های خارجی ممنوع است، اما با این مصوبه بیمه‌های خارجی می‌توانند در قالب مشارکت با بیمه‌های داخلی اقدام به تاسیس نمایندگی در داخل کشور کنند. فرشباف در پاسخ به سوالی مبنی بر توان رقابت شرکت‌های داخلی با ورود بیمه‌های خارجی، گفت: در بازار

۱۰۰ درصد رقابتی، شرکت‌های داخلی توان رقابت با خارجی‌ها را ندارند. وی در عین حال خاطرنشان کرد: صنعت بیمه در حال تحول است و هم‌اکنون هیچ‌گونه درخواستی از بیمه‌های خارجی برای حضور در بازار ایران دریافت نشده است.

فرشباف یادآور شد: هر وقت چنین درخواستی مطرح شد، بیمه‌ مرکزی بحث انتقال دانش فنی و اعمال مدیریت داخل کشور را در دستور کار خود قرار خواهد داد، به دنبال این هستیم که ورود این شرکت‌ها به بازار داخلی لطمه نزند و موجب رشد صنعت بیمه داخلی شود.

وی در ادامه درباره تمایل بیمه‌های خارجی با وجود شرایط اقتصادی کشور، بیان کرد: حداکثر پوشش بیمه‌ای در اکثر رشته‌ها در ایران ۱۵ درصد است و این نشان از بکر بودن بازار بیمه ایران است. این موضوع برای هر شرکت‌ بیمه خارجی موقعیت مناسبی برای پیشرفت دارد و باید طوری عمل کنیم که صنعت بیمه و شرکت‌های خارجی از حضور در ایران منتفع شوند.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به مواد موجود در برنامه پنجم توسعه برای صنعت بیمه گفت: در برنامه پنجم دو موضوع مهم وجود دارد که یکی بحث ممنوعیت وجود عوارض‌ مختلف برای این حق بیمه‌ها است و مورد دیگر مجاز بودن ورود شرکت‌های بیمه خارجی به داخل کشور است.

به گفته فرشباف وقتی این عوارض از رشته‌های مختلف برداشته شود، نرخ‌ها براساس ریسک محاسبه می‌شود که موجب کاهش نرخ‌ها و تشویق بیمه‌گذاران به خرید بیمه‌نامه می‌شود.